Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen | RetailDetail

Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen

Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen
Supermarktketen Jumbo heeft deze week de grootste ombouwoperatie uit de geschiedenis van de Nederlandse supermarktbranche afgerond. De laatste Super de Boer sloot afgelopen zaterdag de deuren. Volgens topman Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten overtreffen de resultaten alle verwachtingen.

40% meer omzet na ombouw

Van Eerd zegt in een interview met NRC Handelsblad dat de successen die Jumbo met Super de Boer heeft geboekt, alle verwachtingen overtreffen. "De winkels draaien 40 procent meer omzet, terwijl we 25 procent al helemaal te gek hadden gevonden. Dit heeft ons zoveel vertrouwen gegeven dat we de overname van C1000 hebben aangedurfd".

 

De volgende ombouwoperatie staat dan ook alweer voor de deur, al zijn de omzetverwachtingen daar minder hoog volgens Van Eerd. "C1000 is commercieel een heel ander verhaal. Super de Boer was een formule op het einde van zijn levenscyclus: daar kwam bijna geen rendement meer uit. In onze branche praten we graag over omzetten per vierkante meter. Wel, Super de Boer bengelde onderaan, op een gemiddelde van 125 à 130 euro per vierkante meter per week, per winkel."


Daarentegen zitten de pas opgeknapte winkels van C1000 Rood (met wekelijks 180 euro/m²) en Jumbo zelf (met 200 euro/m²) zitten aan de bovenkant. Van Eerd: "Dan ga je dus niet meer zo'n omzetsprong maken als bij Super de Boer. We moeten het halen uit synergie en kostenreducties."


Frustraties met argumenten wegwerken

Onder C1000-ondernemers bestaat frustratie over het feit dat bij de bekendmaking van de overname nog stellig was gemeld dat het bedrijf met twee formules verder zou gaan, terwijl enkele maanden later alsnog het doek viel voor de C1000-formule.


Van Eerd zegt geen keuze gehad te hebben. "We hebben de formules tot in het kleinste detail laten uitgraven, en daar kwam uiteindelijk Jumbo overtuigend als de sterkste formule uit. Ik denk dat we iedereen kunnen overtuigen van deze strategie."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.