Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen

Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen
Supermarktketen Jumbo heeft deze week de grootste ombouwoperatie uit de geschiedenis van de Nederlandse supermarktbranche afgerond. De laatste Super de Boer sloot afgelopen zaterdag de deuren. Volgens topman Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten overtreffen de resultaten alle verwachtingen.

40% meer omzet na ombouw

Van Eerd zegt in een interview met NRC Handelsblad dat de successen die Jumbo met Super de Boer heeft geboekt, alle verwachtingen overtreffen. "De winkels draaien 40 procent meer omzet, terwijl we 25 procent al helemaal te gek hadden gevonden. Dit heeft ons zoveel vertrouwen gegeven dat we de overname van C1000 hebben aangedurfd".

 

De volgende ombouwoperatie staat dan ook alweer voor de deur, al zijn de omzetverwachtingen daar minder hoog volgens Van Eerd. "C1000 is commercieel een heel ander verhaal. Super de Boer was een formule op het einde van zijn levenscyclus: daar kwam bijna geen rendement meer uit. In onze branche praten we graag over omzetten per vierkante meter. Wel, Super de Boer bengelde onderaan, op een gemiddelde van 125 à 130 euro per vierkante meter per week, per winkel."


Daarentegen zitten de pas opgeknapte winkels van C1000 Rood (met wekelijks 180 euro/m²) en Jumbo zelf (met 200 euro/m²) zitten aan de bovenkant. Van Eerd: "Dan ga je dus niet meer zo'n omzetsprong maken als bij Super de Boer. We moeten het halen uit synergie en kostenreducties."


Frustraties met argumenten wegwerken

Onder C1000-ondernemers bestaat frustratie over het feit dat bij de bekendmaking van de overname nog stellig was gemeld dat het bedrijf met twee formules verder zou gaan, terwijl enkele maanden later alsnog het doek viel voor de C1000-formule.


Van Eerd zegt geen keuze gehad te hebben. "We hebben de formules tot in het kleinste detail laten uitgraven, en daar kwam uiteindelijk Jumbo overtuigend als de sterkste formule uit. Ik denk dat we iedereen kunnen overtuigen van deze strategie."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top