Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen

Ombouw naar Jumbo overtreft verwachtingen
Supermarktketen Jumbo heeft deze week de grootste ombouwoperatie uit de geschiedenis van de Nederlandse supermarktbranche afgerond. De laatste Super de Boer sloot afgelopen zaterdag de deuren. Volgens topman Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten overtreffen de resultaten alle verwachtingen.

40% meer omzet na ombouw

Van Eerd zegt in een interview met NRC Handelsblad dat de successen die Jumbo met Super de Boer heeft geboekt, alle verwachtingen overtreffen. "De winkels draaien 40 procent meer omzet, terwijl we 25 procent al helemaal te gek hadden gevonden. Dit heeft ons zoveel vertrouwen gegeven dat we de overname van C1000 hebben aangedurfd".

 

De volgende ombouwoperatie staat dan ook alweer voor de deur, al zijn de omzetverwachtingen daar minder hoog volgens Van Eerd. "C1000 is commercieel een heel ander verhaal. Super de Boer was een formule op het einde van zijn levenscyclus: daar kwam bijna geen rendement meer uit. In onze branche praten we graag over omzetten per vierkante meter. Wel, Super de Boer bengelde onderaan, op een gemiddelde van 125 à 130 euro per vierkante meter per week, per winkel."


Daarentegen zitten de pas opgeknapte winkels van C1000 Rood (met wekelijks 180 euro/m²) en Jumbo zelf (met 200 euro/m²) zitten aan de bovenkant. Van Eerd: "Dan ga je dus niet meer zo'n omzetsprong maken als bij Super de Boer. We moeten het halen uit synergie en kostenreducties."


Frustraties met argumenten wegwerken

Onder C1000-ondernemers bestaat frustratie over het feit dat bij de bekendmaking van de overname nog stellig was gemeld dat het bedrijf met twee formules verder zou gaan, terwijl enkele maanden later alsnog het doek viel voor de C1000-formule.


Van Eerd zegt geen keuze gehad te hebben. "We hebben de formules tot in het kleinste detail laten uitgraven, en daar kwam uiteindelijk Jumbo overtuigend als de sterkste formule uit. Ik denk dat we iedereen kunnen overtuigen van deze strategie."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top