Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft | RetailDetail

Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft

Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft

De biologische omzet in de supermarkten steeg fors in de eerste helft van dit jaar. De verkoop van vooral droge kruidenierswaren, brood, banket en ontbijtgranen deed het goed met respectievelijk 31% en 30%.

Introducties AH Biologisch en Jumbo Biologisch

Ook de omzet van vlees liep weer op, met 10%, na een daling vorig jaar. Ook eieren deden het goed met +10%. Al profiteren biologische winkels niet mee van de groei: zij dalen iets in omzet. Dat lijkt direct samen te hangen met de sterkere concurrentie van de supermarkten. 

 

"De introducties van AH Biologisch en Jumbo Biologisch, samen goed voor bijna 60% marktaandeel, hebben het biologisch aanbod sterk verbeterd en verbreed. Ook andere supermarkten werden dit eerste half jaar actiever met biologisch", ziet Bavo van den Idsert, directeur van Bionext

 

Biologisch wereldwijd

De markten in de VS en de EU zijn belangrijk voor de groei van de wereldwijde omzet. De omzet in de VS steeg in 2014 met 11% naar meer dan 35 miljard dollar. Daarmee is het marktaandeel gegroeid naar bijna 5%, terwijl het biologisch landbouwareaal slechts 1,5% bedraagt. De VS zijn dus sterk afhankelijk van de import van biologische producten. 


In Zweden steeg de biologische omzet vorig jaar met 35%. Dit komt door een groeiend bewustzijn bij de consument, aangewakkerd door voedselschandalen. Ook gericht overheidsbeleid speelt een rol: de Deense overheid zette bijvoorbeeld een speciaal programma op voor de certificering van biologische catering en restaurants.

 

Inmiddels zijn in Zweden meer dan 1.000 hotels, restaurants en bedrijfsrestaurants inmiddels gecertificeerd en serveren zij maaltijden met minimaal 25% (brons), 60% (zilver) of 80% (goud) biologische ingrediënten. Van den Idsert: "In Nederland heeft de stichting Eko-keurmerk een soortgelijk certificeringssysteem recent opgezet voor restaurants".

 

Biologische productie blijft achter

De productie van biologische voeding in Nederland blijft, net als in omringende landen, echter achter bij de vraag. Aandacht voor omschakelen naar biologische landbouw wordt een kernfactor om aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen. Voor Nederland komt de sterke exportpositie naar omringende landen immers in gevaar wanneer de groei van de biologische landbouwsector achterblijft. 

 

Steeds meer EU-landen voeren een actief stimuleringsbeleid voor de biologische landbouw. Bedrijven die hierin verantwoordelijkheden nemen, bijvoorbeeld in de vorm van langjarige afnamecontracten, kunnen op middellange termijn grotere leveringszekerheid bieden dan bedrijven die geen binding aangaan in de keten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.