Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft | RetailDetail

Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft

Omzet bio in supers steeg fors in eerste jaarhelft

De biologische omzet in de supermarkten steeg fors in de eerste helft van dit jaar. De verkoop van vooral droge kruidenierswaren, brood, banket en ontbijtgranen deed het goed met respectievelijk 31% en 30%.

Introducties AH Biologisch en Jumbo Biologisch

Ook de omzet van vlees liep weer op, met 10%, na een daling vorig jaar. Ook eieren deden het goed met +10%. Al profiteren biologische winkels niet mee van de groei: zij dalen iets in omzet. Dat lijkt direct samen te hangen met de sterkere concurrentie van de supermarkten. 

 

"De introducties van AH Biologisch en Jumbo Biologisch, samen goed voor bijna 60% marktaandeel, hebben het biologisch aanbod sterk verbeterd en verbreed. Ook andere supermarkten werden dit eerste half jaar actiever met biologisch", ziet Bavo van den Idsert, directeur van Bionext

 

Biologisch wereldwijd

De markten in de VS en de EU zijn belangrijk voor de groei van de wereldwijde omzet. De omzet in de VS steeg in 2014 met 11% naar meer dan 35 miljard dollar. Daarmee is het marktaandeel gegroeid naar bijna 5%, terwijl het biologisch landbouwareaal slechts 1,5% bedraagt. De VS zijn dus sterk afhankelijk van de import van biologische producten. 


In Zweden steeg de biologische omzet vorig jaar met 35%. Dit komt door een groeiend bewustzijn bij de consument, aangewakkerd door voedselschandalen. Ook gericht overheidsbeleid speelt een rol: de Deense overheid zette bijvoorbeeld een speciaal programma op voor de certificering van biologische catering en restaurants.

 

Inmiddels zijn in Zweden meer dan 1.000 hotels, restaurants en bedrijfsrestaurants inmiddels gecertificeerd en serveren zij maaltijden met minimaal 25% (brons), 60% (zilver) of 80% (goud) biologische ingrediënten. Van den Idsert: "In Nederland heeft de stichting Eko-keurmerk een soortgelijk certificeringssysteem recent opgezet voor restaurants".

 

Biologische productie blijft achter

De productie van biologische voeding in Nederland blijft, net als in omringende landen, echter achter bij de vraag. Aandacht voor omschakelen naar biologische landbouw wordt een kernfactor om aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen. Voor Nederland komt de sterke exportpositie naar omringende landen immers in gevaar wanneer de groei van de biologische landbouwsector achterblijft. 

 

Steeds meer EU-landen voeren een actief stimuleringsbeleid voor de biologische landbouw. Bedrijven die hierin verantwoordelijkheden nemen, bijvoorbeeld in de vorm van langjarige afnamecontracten, kunnen op middellange termijn grotere leveringszekerheid bieden dan bedrijven die geen binding aangaan in de keten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.