Omzet Coca-Cola daalt, maar is toch beter dan verwacht | RetailDetail

Omzet Coca-Cola daalt, maar is toch beter dan verwacht

Omzet Coca-Cola daalt, maar is toch beter dan verwacht
Shutterstock

De omzet van drankenproducent Coca-Cola is in het derde kwartaal met 15% gedaald, maar het Amerikaanse bedrijf presteerde nog altijd een stuk beter dan de verwachtingen. Op vergelijkbare basis was er een groei van 4%.

Hogere winst

De omzet van Coca-Cola strandde in het derde kwartaal op 9,1 miljard dollar (7,7 miljard euro), terwijl analisten hadden gemikt op een omzet van ongeveer 8,72 miljard dollar (7,4 miljard euro). Op vergelijkbare basis ging de omzet er met 4% op vooruit: 3% van die groei was te danken aan hogere prijzen, terwijl 1% er kwam door een hoger volume.

 

“Ik voel me aangemoedigd door onze vooruitgang en onze resultaten in het kwartaal”, zegt CEO James Quincey: “Onze prestaties tonen de kracht van een organisatie die er op gefocust is om te presteren ten opzichte van de financiële verplichtingen, terwijl ze ook substantiële structurele en culturele veranderingen doorvoert.”

 

Ook de nettowinst kwam een stuk hoger uit dan een jaar eerder: die groeide van 1,05 miljard dollar (890 miljoen euro) naar 1,45 miljard dollar (1,23 miljard euro). Dat is te danken aan flink verlaagde kosten, waarbij Coca-Cola onder andere inzet op het uitbesteden van zijn bottelarijactiviteiten.

 

Coca-Cola blijft ook verder inzetten op innovatie, om zo de dalende verkoop van gesuikerde dranken te counteren. Zo verdubbelde het volume van Coca-Cola Zero ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij moet wel gezegd worden dat het drankje in augustus werd gelanceerd in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.