Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent | RetailDetail

Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent

Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent
Shutterstock

De omzet van de Colruyt Group is in het boekjaar 2016/2017 met 3,4% gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst steeg, al is dat te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die op 1 februari werd afgerond.

Marktaandeel gestegen

Winstcijfers geven een wisselend plaatje: de EBITDA van de Colruyt Group steeg met 3,3% naar 743,7 miljoen euro, de EBIT daalde 2,7% naar 493,3 miljoen euro en de nettowinst groeide met 4,6% naar 383,2 miljoen euro. Die groei was wel volledig toe te schrijven aan de verkoop van Pro à Pro, dat 19 miljoen euro in het laatje bracht. Zonder die verkoop daalde de nettowinst licht ten opzichte van een jaar eerder. Bovendien daalde in de tweede helft van het boekjaar de marge vanwege een verhoogde prijsdruk. Analisten maken zich ook zorgen over de toenemende concurrentie van Ahold Delhaize, Lidl en Aldi.

 

Het marktaandeel van de Colruyt Group in België, met ketens Colruyt, Okay en Spar, steeg wel van 31,5% vorig jaar naar 31,7% in het boekjaar 2016/2017. In België en Luxemburg steeg de omzet van de Colruyt-winkels met 1,4%, in Frankrijk was er een groei van 5%. Bij Okay, Bio-Planet en Cru was er een omzetstijging van 11,5%, voornamelijk dankzij de opening van nieuwe winkels en hogere prijzen. Het voorbije boekjaar opende Okay negen winkels, Bio-Planet vijf en Cru twee.

 

Geen e-commercecijfers

Dreamland en Dreambaby zagen hun gezamenlijke omzet dalen met 3%, een daling die grotendeels wordt toegeschreven aan negatieve kalendereffecten. Zo viel Pasen buiten het boekjaar 2016/2017. Voor e-commerce worden er geen cijfers vrijgegeven en heeft Colruyt Group enkel te melden dat “het aandeel van online in de totale retail-omzet is verder toegenomen en de investeringen in e-commerce retail werden verdergezet”.

 

Bij het segment groothandel en foodservice steeg de omzet met 6,4% naar 1,669 miljard euro. Die activiteiten omvatten onder andere de leveringen aan de zelfstandige Spar-winkels die deel uitmaken van de Retail Partners van Colruyt Group in België en aan de zelfstandigen van Coccinelle, CocciMarket en Panier Sympa in Frankrijk.

 

De omzet van Retail Partners Colruyt Group, die de samenwerking met de Spar-ondernemers en leveringen aan Alvo, zelfstandige Mini Markets en zelfstandige winkeliers omvat, bleef stabiel. Bij de concurrentie zijn de franchisenemers nochtans vaak een belangrijke bron van omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.