Omzet Delhaize Group stijgt met meer dan 15 procent | RetailDetail

Omzet Delhaize Group stijgt met meer dan 15 procent

Omzet Delhaize Group stijgt met meer dan 15 procent

In 2015 is de omzet van Delhaize Group met meer dan 15 procent gestegen. Een groot deel van die omzetstijging was wel te danken aan de wisselkoersen. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet met iets meer dan 3 procent zijn gegroeid.

 

Grootste groei in Zuidoost-Europa

De totale omzet van de Delhaize Group kwam in 2015 uit op 24,4 miljard euro. Dat is 15,6 procent meer dan een jaar eerder (3,2 procent zonder wisselkoerseffecten). Delhaize verwacht dat de onderliggende winst voor de groep zal uitkomen op ongeveer 870 miljoen euro. Dat is een groei van 18 procent. Zonder wisselkoerseffecten zou er sprake zijn geweest van een stijging van ongeveer 4 procent.


Op thuismarkt België groeide de omzet met 1,3 procent naar 4,983 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een groei van 0,9 procent. In de Verenigde Staten was er in lokale valuta een omzetgroei van 2,2 procent, ook op vergelijkbare basis, naar 17,794 miljard euro. Omgerekend naar euro was er een groei van 20 procent. In de regio Zuidoost-Europa steeg de omzet met 9,5 procent naar 3,374 miljard euro. De vergelijkbare omzetgroei was daar 3,5 procent.


"Voor 2016 willen we het concept Easy, Fresh and Affordable bij Food Lion verder verbeteren en uitrollen in een nieuwe markt, en in België willen we het Transformation Plan verder implementeren. We zijn ook overtuigd dat we in 2016 in alle markten de omzet zullen zien stijgen, dankzij vergelijkbare groei en expansie, vooral in Zuidoost-Europa", zegt CEO Frans Muller.


De volledige resultaten van de Delhaize Group zullen op 3 maart gepubliceerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.