Omzet drankenwinkels ziet af

Omzet drankenwinkels ziet af

De Nederlandse drankenwinkels hebben het de laatste tijd zeer moeilijk: niet enkel lijden ze onder de verhoogde accijnzen, maar ze hebben ook te maken met sterke concurrentie uit verschillende hoeken.

Oneerlijke concurrentie

Over de verhoogde accijnzen is al heel wat inkt gevloeid. De accijnzen op alcohol zijn nu al met zes procent gestegen en volgend jaar komt daar nog eens een verhoging van vijf procent bovenop. Dat is echter niet het enige probleem voor drankenwinkels.

 

Ze krijgen steeds meer te maken concurrentie van de gewone supermarkt, die vaak met een eigen borrelshop op de proppen komt: ze richten een deel van een supermarkt in als een slijterij en bemannen die ook permanent door een leidinggevende. In de praktijk is dat volgens Ron Andes van de branchevereniging Slijtersunie echter meestal niet het geval: vaak moeten klanten op een bel drukken, wanneer ze hulp willen.

 

"Meestal komt dan het meisje of de jongen van achter de sigarettenbalie aansnellen om je te helpen. Supermarkten kunnen op die manier veel goedkoper werken dan reguliere slijters", zegt Andes aan het Financieele Dagblad en noemt dat ronduit oneerlijke concurrentie.

 

Online verkoop

Ook de online verkopers zorgen volgens Andes voor oneerlijke concurrentie: klanten die online drank kopen, moeten wel een leeftijd ingeven, maar die wordt volgens hem niet gecontroleerd bij levering. Andes stelt ook dat niet elke online verkoper een fysieke vestiging heeft, terwijl dat volgens de wet wel moet.

 

Slijterijketen Mitra kondigde vorige maand al aan dat het een deel van zijn winkels zal sluiten en dat het ondernemers de mogelijkheid geeft om zelfstandig in franchise verder te werken, als ze dat wensen. Anders worden de filialen gesloten of verkocht.

Tags: