Omzet drankenwinkels ziet af | RetailDetail

Omzet drankenwinkels ziet af

Omzet drankenwinkels ziet af

De Nederlandse drankenwinkels hebben het de laatste tijd zeer moeilijk: niet enkel lijden ze onder de verhoogde accijnzen, maar ze hebben ook te maken met sterke concurrentie uit verschillende hoeken.

Oneerlijke concurrentie

Over de verhoogde accijnzen is al heel wat inkt gevloeid. De accijnzen op alcohol zijn nu al met zes procent gestegen en volgend jaar komt daar nog eens een verhoging van vijf procent bovenop. Dat is echter niet het enige probleem voor drankenwinkels.

 

Ze krijgen steeds meer te maken concurrentie van de gewone supermarkt, die vaak met een eigen borrelshop op de proppen komt: ze richten een deel van een supermarkt in als een slijterij en bemannen die ook permanent door een leidinggevende. In de praktijk is dat volgens Ron Andes van de branchevereniging Slijtersunie echter meestal niet het geval: vaak moeten klanten op een bel drukken, wanneer ze hulp willen.

 

"Meestal komt dan het meisje of de jongen van achter de sigarettenbalie aansnellen om je te helpen. Supermarkten kunnen op die manier veel goedkoper werken dan reguliere slijters", zegt Andes aan het Financieele Dagblad en noemt dat ronduit oneerlijke concurrentie.

 

Online verkoop

Ook de online verkopers zorgen volgens Andes voor oneerlijke concurrentie: klanten die online drank kopen, moeten wel een leeftijd ingeven, maar die wordt volgens hem niet gecontroleerd bij levering. Andes stelt ook dat niet elke online verkoper een fysieke vestiging heeft, terwijl dat volgens de wet wel moet.

 

Slijterijketen Mitra kondigde vorige maand al aan dat het een deel van zijn winkels zal sluiten en dat het ondernemers de mogelijkheid geeft om zelfstandig in franchise verder te werken, als ze dat wensen. Anders worden de filialen gesloten of verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.