Omzet Emté blijft achter in gestegen omzet Sligro Food Group | RetailDetail

Omzet Emté blijft achter in gestegen omzet Sligro Food Group

Omzet Emté blijft achter in gestegen omzet Sligro Food Group

Sligro Food Group heeft in de afgelopen zes maanden een omzetgroei van 6,3% gerealiseerd naar 1,4 miljard euro. De winst daalde wel door investeringen in de opstart van de Belgische activiteiten.

Omzet Emté blijft achter  

Sligro Foodservice scoorde in netto-omzet dankzij overnames beter dan Sligro Foodretail, waar de omzet van Emté achterbleef bij de markt. Die zakte immers met 0,4% (de identieke consumentenomzet lag met 2,2% overigens nog lager), doordat de omzet van de oudere Emté 2.0-vestigingen in de eerste maanden van het jaar onder druk stond. Hoewel het concern deze trend in het afgelopen kwartaal enigszins kon ombuigen, leidde dit tot een hogere promo- en actiedruk.

 

Een programma voor omzetherstel wordt de komende maanden fors opgevoerd, met een nieuwe folderopzet en prijscampagnes, betere beschikbaarheid van promotie-artikelen in het schap en meer persoonlijke aanbiedingen. Op langere termijn moeten lokale winkelteams op de vloer het maximale uit de formule halen, worden weekendaanbiedingen verder uitgebouwd en productintroducties versneld.

 

Emté 3.0 moet voor beterschap zorgen

Sligro verwacht in de komende maanden meer omzetherstel van de nieuwe Emté 3.0-winkels. De eerste resultaten van drie testwinkels en drie nieuwe winkels die dit eerste half jaar openden wekken vertrouwen: “De beleving is van boodschappen doen naar lekker winkelen gegaan. Klanten stellen vooral assortiment, kwaliteit en uitstraling/ambiance op prijs”, aldus directievoorzitter Koen Slippens.

 

Emté telt nu zes winkels met de nieuwe 3.0 formule. Dieren, Uden en Nieuwegein werden vorig jaar omgebouwd, begin dit jaar volgden Berlicum en versmarkt Van Heinde in Den Bosch. Het tempo van ombouw en verdere uitrol van Emté 3.0 wordt in de tweede helft van dit jaar verder opgevoerd: eind dit jaar moeten er vijftien Emté 3.0 supermarkten open zijn en in 2017 wordt het ombouwtempo verder verhoogd. Dit jaar opent in Montfort de eerste franchisevestiging onder Emté 3.0.

 

Omzet Foodservice groeide door overnames

Sligro Foodservice behaalde in de afgelopen zes maanden een netto-omzet van 941 miljoen euro, 9,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Van de omzettoename is zestig miljoen toe te schrijven aan de acquisities van groothandel Bouter, De Kweker en vooral het Belgische Java Foodservice (goed voor 44 miljoen euro). De marge in deze divisie stijgt door de consolidatie van Bouter met veel service-omzet en door het regio omzetaandeel in bezorging.

 

Mede door de acquisitie en integratie van deze groothandels en de opstartkosten van Sligro Belgie stegen tegelijkertijd de kosten tot 275 miljoen euro, oftewel 20,3% van de omzet.

 

Sligro Foodservice gaat sterker inzetten op online: “Bezorging groeit harder dan zelfbediening in Nederland”, stelt Sippens. “Het wordt een steeds dominanter onderdeel dat Sligro met een vernieuwd online 3.0 bestelplatform en inspiratieomgeving gaat invullen”.De negen Sligro 3.0-vestigingen doen het goed en op 12 september opent Sligro zo'n 3.0 in Bergen op Zoom, in november breidt Sligro Rotterdam Spaanse Polder uit en in december opent Sligro Sittard.

 

Sligro begint dit jaar in Belgie met de bouw van een vestiging aan het Straatsburgdok in het havengebied in Antwerpen. Deze Sligro moet volgend jaar zomer openen. Het traject naar opening van een tweede locatie in Brugge is inmiddels opgestart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.