Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro | RetailDetail

Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro

Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro

De omzet van de Mousquetaires groep is in 2015 gedaald van 40,1 miljard euro naar 39,7 miljard euro. Een deel van de reden achter die dalende omzet is de vertraagde groei van supermarktketen Intermarché in Frankrijk.

Positieve resultaten bij Netto

De omzet daalde met 1%, al was er een kleine groei van 0,9% als de brandstofinkomsten niet in rekening worden gebracht. De industriële tak van het bedrijf deed het nochtans vrij goed, want daar steeg de omzet met 4% naar 4 miljard euro. De commerciële tak kreeg echter een tik: daar daalde de omzet in 2015 naar 35,7 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog 36,2 miljard euro was.

 

Supermarktketens Intermarché en Netto haalden samen een omzet van 33,1 miljard euro (25,5 miljard exclusief de brandstofinkomsten). Intermarché kon in 2015 nog steeds een groei van 0,7% voorleggen, maar dat is beduidend minder dan de voorgaande jaren: in 2014 steeg de omzet van de keten nog met 1,7%, in 2012 was dat zelfs 7,4%. Op het einde van 2015 waren er 17 extra vestigingen van Intermarché in Frankrijk.

 

Bij Netto waren de cijfers positiever, met een omzetgroei van 1,9 %: voor het eerst in jaren was de groep tevreden over de prestaties van die keten. Het aantal winkels van de discountketens is in 2015 wel verder gedaald naar 301 stuks, in 2012 waren dat er nog 340.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.