Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

De Belgische drankenproducent Spadel moet het eerste kwartaal van dit jaar afsluiten met een omzet die drie procent lager ligt dan vorig jaar. “Een boycot door een Nederlandse grootdistributeur” zou al roet in het eten gegooid hebben. Die ‘grootdistributeur’ blijkt inkooporganisatie Superunie te zijn.

Boycot Superunie doet volumegroei missen

Toen Spadel in april 2012 besliste om een eenzijdige prijsverhoging van vijftien procent door te voeren, gingen de supermarktketens die zijn aangesloten bij inkooporganisatie Superunie in de tegenaanval. Zo'n prijsverhoging zou moeten doorgerekend worden aan de consumentn en dan bieden de supermarkten liever hun huismerken aan. Zo dreigden supermarktketens Albert Heijn en Plus om Spa gewoon uit de rekken te halen. 

 

Aangezien het tot in april duurde om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen, miste Spadel ondertussen wel de tien procent volumegroei die de Nederlandse watermarkt doormaakte. Dat de waarde van die watermarkt niet in dezelfde mate toenam, maar zelfs met 2,8 procent achteruit ging, heeft alles te maken met het succes van de huismerken en eersteprijsmerken.

 

Stabiel in België, succes in Frankrijk

In tegenstelling tot Nederland, groeide de waarde van de watermarkt in thuismarkt België wel met anderhalve procent. Het volume steeg er in verhouding en Spadel slaagde er in om zijn Belgisch marktaandeel min of meer stabiel te houden, ondanks een klein verlies voor Bru.

 

Op Franse bodem gaat het Spadel dan weer duidelijk wel voor de wind: in maart werd zelfs een groeipiek van twintig procent opgetekend in de verkoop van Wattwiller. In Wales doet het merk Brecon Carreg het dan weer niet zo goed.

 

Spadel waagde zich niet aan enige prognose voor het verdere verloop van 2013, maar liet wel weten “uiterst waakzaam te blijven voor de sterke concurrentiedruk van de distributiemerken en de prijzenoorlog in de sector van de grootdistributie”, aldus het Spadel management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top