Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie | RetailDetail

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

De Belgische drankenproducent Spadel moet het eerste kwartaal van dit jaar afsluiten met een omzet die drie procent lager ligt dan vorig jaar. “Een boycot door een Nederlandse grootdistributeur” zou al roet in het eten gegooid hebben. Die ‘grootdistributeur’ blijkt inkooporganisatie Superunie te zijn.

Boycot Superunie doet volumegroei missen

Toen Spadel in april 2012 besliste om een eenzijdige prijsverhoging van vijftien procent door te voeren, gingen de supermarktketens die zijn aangesloten bij inkooporganisatie Superunie in de tegenaanval. Zo'n prijsverhoging zou moeten doorgerekend worden aan de consumentn en dan bieden de supermarkten liever hun huismerken aan. Zo dreigden supermarktketens Albert Heijn en Plus om Spa gewoon uit de rekken te halen. 

 

Aangezien het tot in april duurde om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen, miste Spadel ondertussen wel de tien procent volumegroei die de Nederlandse watermarkt doormaakte. Dat de waarde van die watermarkt niet in dezelfde mate toenam, maar zelfs met 2,8 procent achteruit ging, heeft alles te maken met het succes van de huismerken en eersteprijsmerken.

 

Stabiel in België, succes in Frankrijk

In tegenstelling tot Nederland, groeide de waarde van de watermarkt in thuismarkt België wel met anderhalve procent. Het volume steeg er in verhouding en Spadel slaagde er in om zijn Belgisch marktaandeel min of meer stabiel te houden, ondanks een klein verlies voor Bru.

 

Op Franse bodem gaat het Spadel dan weer duidelijk wel voor de wind: in maart werd zelfs een groeipiek van twintig procent opgetekend in de verkoop van Wattwiller. In Wales doet het merk Brecon Carreg het dan weer niet zo goed.

 

Spadel waagde zich niet aan enige prognose voor het verdere verloop van 2013, maar liet wel weten “uiterst waakzaam te blijven voor de sterke concurrentiedruk van de distributiemerken en de prijzenoorlog in de sector van de grootdistributie”, aldus het Spadel management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.