Omzet supermarkten groeide 2,3% in 2013 | RetailDetail

Omzet supermarkten groeide 2,3% in 2013

Omzet supermarkten groeide 2,3% in 2013

De sector van de Nederlandse supermarkten zag zijn omzet in 2013 met 2,3 procent stijgen ten opzichte van 2012. Samen waren ze goed voor een omzet van 33,33 miljard euro, zegt marktonderzoeker GfK.

Groei te danken aan hogere prijzen

De groei is vooral te danken aan hogere prijzen, bij onder andere groenten. Ook de hogere accijnzen en de btw-verhoging hebben hun rol gespeeld in de omzetstijging. Gemiddeld gaf een klant per bezoek 1,7 procent meer uit. Het gemiddeld aantal bezoekers steeg dan weer met 0,6 procent ten opzichte van 2012.

 

Naarmate het jaar vorderde, vlakte de omzetgroei wel steeds meer af. Vanaf de maanden maart en april was er steeds sprake van een kleine omzetgroei, maar in november daalde de omzet voor de eerste keer in 2013, met 0,6 procent.

 

Ook op het einde van het jaar waren de verkopen lager dan vorig jaar. In de laatste twee weken van het jaar hadden de supermarkten een gemiddelde omzet van 730 miljoen euro per week, een daling van 0,3 procent ten opzichte van 2012. Eerste en tweede kerstdag lokten dan wel weer veel volk:  "Doordat er meer winkels open waren, zijn dat er beduidend meer dan vorig jaar", aldus Joop Holla van GfK aan ANP.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.