Ter Beke keert gul dividend uit

Omzet Ter Beke rondt kaap 500 miljoen

Omzet Ter Beke rondt kaap 500 miljoen
Shutterstock

Ter Beke rondt voor het eerst de kaap van een half miljard omzet en dat viert de Belgische voedingsgroep met een hogere winstuitkering per aandeel. Dat het bedrijf opnieuw een schuldenlast opbouwt, kan het optimisme alvast niet drukken.

 

Overnames kleuren de cijfers

Ter Beke trekt resoluut de kaart van groei via overnames, en met resultaat: de totale omzet van de groep, die intussen aandelen heeft in Stefano Toselli, KK Fine Foods en Offerman, groeide met 21,5% tot 508,6 miljoen euro. De sterke groeicijfers dankt het voedingsbedrijf uit Waarschoot voornamelijk aan de nieuwe dochterondernemingen.

 

Zo realiseerde Ter Beke maar liefst 58% meer omzet binnen de afdeling bereide gerechten, al valt dat cijfer terug tot een bescheidenere 6,4% als de overgenomen bedrijven buiten het plaatje gehouden worden. Voor de verkoop van vleeswaren zag het bedrijf zijn omzet stijgen met 6,4%, waarvan ongeveer de helft te danken is aan het overgenomen Offerman.

 

Hoger dividend

Ondanks een dalende winstmarge op charcuterie, het gevolg van concurrentie en prijsstijgingen voor grondstoffen, liet Ter Beke mooie cijfers optekenen voor zowel de brutowinst (+1,8% tot 38,4 miljoen euro) als de nettowinst (+36,4% tot 17,8 miljoen euro). Reden tot optimisme, vond het bedrijf, dat zijn aandeelhouders half juni trakteert op vier euro bruto per aandeel, oftewel een halve euro meer dan vorig jaar.

 

Toch hangt er ook een prijskaartje aan de overnames die de omzet van Ter Beke voorbij de grens van het half miljard euro stuwden. Zo ging het voedingsbedrijf bankleningen aan voor de overnames, waardoor de nettoschuld op een jaar tijd verzevenvoudigde, van 17,5 miljoen euro tot 127 miljoen euro eind 2017. De schuld ligt daarmee gevoelig hoger dan de jaarlijkse brutowinst van Ter Beke.

 

Met de verhoging van het dividend per aandeel, waarvan netto 2,8 euro zal overblijven, bevestigt Ter Beke in elk geval het vertrouwen in de huidige koers van het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.