Omzetten van supermarkten blijven dalen | RetailDetail

Omzetten van supermarkten blijven dalen

Omzetten van supermarkten blijven dalen
Nederlandse supermarkten hebben in de laatste week van september hun omzet met 0,6 procent zien dalen ten opzichte van dezelfde week een jaar eerder. Het is de derde week op rij dat de omzet lager uitvalt dan vorig jaar.

Prijsverlagingen AH wegen zwaar door

De matige ontwikkeling van de supermarktomzet gaat nog verder terug: voor de drie weken van daling bleef de omzetgroei al steken op een percentage dat onder een procent ligt. Daarmee maakt de supermarktbranche één van de slechtste maanden in lange tijd door. De cumulatieve omzet van supermarkten is dit jaar zelfs gedaald naar 2 procent, dat is zelfs lager dan de 2,1 procent van vorig jaar.

 

Mogelijkerwijs spelen de prijsverlagingen van Albert Heijn van enkele weken geleden, die door veel andere supermarktketens zijn gevolgd, een rol in de daling van de omzetten. Als marktleider heeft AH immers een grote invloed op het totaalcijfer van de markt.

 

De supermarkten leken nochtans een branche die relatief weinig last had van de economische tegenwind, maar de omzetstijgingen van de afgelopen jaren waren vooral te danken aan hogere prijzen en omzet die weglekte uit foodservice en de horeca.

 

De cijfers komen van onderzoeksbureau IRI, dat de weekomzetten van supermarkten meet op basis van de daadwerkelijke scanninggegevens van veel supermarktketens. Het was de website Distrifood die de gegevens kon inkijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.