Ondanks lagere omzet toch meer winst voor Kraft Heinz | RetailDetail

Ondanks lagere omzet toch meer winst voor Kraft Heinz

Ondanks lagere omzet toch meer winst voor Kraft Heinz
Shutterstock

De omzet van voedingsbedrijf Kraft Heinz is in het tweede kwartaal licht gedaald, ook op vergelijkbare basis, maar het Amerikaanse bedrijf slaagde er wel in om de winstgevendheid fors op te krikken.

Lagere kosten

In het tweede kwartaal kwam de omzet van Kraft Heinz uit op 6,7 miljard dollar (5,6 miljard euro), 1,7% minder dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er sprake van een terugval van 0,9%. Promoties in Noord-Amerika en Europa zorgden er ook voor dat er een negatieve impact van 0,4% was omwille van lagere prijzen.

 

Daarnaast steeg de nettowinst wel met 50,5% naar 1,16 miljard dollar (975 miljoen euro). Die hoge winst is vooral te danken aan kostenbesparingen die binnen Kraft Heinz werden doorgevoerd: het bedrijf gaf eerder al aan tot en met 2018 de jaarlijkse kosten met 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro) te willen verlagen.

 

Ondanks de lagere omzet ten opzichte van een jaar eerder, deed Kraft Heinz het wel beter dan in het eerste kwartaal. “Zoals verwacht zijn de resultaten van het tweede kwartaal beter dan die van het eerste kwartaal, en we verwachten dat dit momentum zich ook zal doorzetten in de tweede helft van het jaar”, zegt CEO Bernardo Hees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.