Ondernemers Tolbert tegen vertrek Poiesz uit dorpkern | RetailDetail

Ondernemers Tolbert tegen vertrek Poiesz uit dorpkern

Ondernemers Tolbert tegen vertrek Poiesz uit dorpkern

Ondernemers in Tolbert verzetten zich tegen het vertrek van Poiesz uit de dorpskern. Ze vrezen een omzetdaling. De supermarkt wil echter heropenen als Poiesz 2.0 en heeft hiervoor meer ruimte nodig. Ook de bevoorrading van de huidige winkel leidt tot problemen.

 

Vrees voor minder passanten

De middenstanders in het dorpshart vrezen dat het vertrek van Poiesz aan Het Spoor tot minder omzet in hun winkels zal leiden, omdat consumenten naar de nieuwe locatie buiten het centrum zullen gaan.

 

Poiesz heeft namelijk plannen om opnieuw te starten in een voormalige huishoudschool elders in het dorp in Groningen. Om het pand als supermarkt te openen moet het bestemmingsplan wel nog worden gewijzigd. Medio maart neemt de gemeenteraad hierover een beslissing.

 

De Poiesz 2.0-formule, die rond 1.100 vierkante meter verkoopoppervlakte nodig heeft, wil meer nadruk op vers leggen en ruimer aandacht besteden aan dienstverlening aan de consument. Op diverse afdelingen zijn niet alleen menusuggesties en kookdemonstraties te vinden, de formule heeft ook een smaaksysteem voor wijn en voor bier.

 

De Friese supermarktorganisatie, die winkels in de noordelijke provincies telt, bouwt sinds afgelopen najaar alle 69 vestigingen om naar de Poiesz 2.0-formule.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.