Online aandeel supermarkten slechts 1,3 procent | RetailDetail

Online aandeel supermarkten groeit naar 1,3%

Online aandeel supermarkten groeit naar 1,3%

In november 2016 was het online aandeel van de omzet bij supermarkten in Nederland ongeveer 1,3%. Dat is nog steeds erg weinig, maar toch alweer een mooie stijging vergeleken met de maanden ervor.

55 supermarkten

Met een aandeel van 1,3% is de omzet van het online kanaal bij supermarkten goed voor ongeveer 441 miljoen euro op een totaalomzet van circa 35 miljard euro. Een gemiddelde supermarkt haalt een jaaromzet van acht miljoen euro, wat wil zeggen dat de online verkoop goed is voor de omzet van ongeveer 55 supermarkten.

 

Gemiddeld wordt er per online bestelling 90 euro uitgegeven. Daarbij ligt het zwaartepunt op dranken, houdbare kruidenierswaren en onhandige artikelen zoals toiletpapier en wasmiddelen. Er wordt wel niet vaak online gekocht, want de helft van de ondervraagden die online hadden gekocht, hadden dat langer dan twee weken geleden voor het laatst gedaan.

 

Albert Heijn koploper

Albert Heijn is de grote slokop als het gaat over online kopers, want maar liefst 59% van de Nederlandse gezinnen die online kopen, doet dat bij de keten van Ahold Delhaize. Het marktaandeel van Jumbo is wel bezig aan een fikse opmars: van 8% in maart naar 14% tijdens het laatste onderzoek. Picnic, dat enkel online verkoopt, haalt een marktaandeel van 3,4%.

 

De regio van de klant heeft een flinke invloed op het online koopgedrag: gemiddeld zegt 11 procent van de Nederlanders wel eens online te kopen, in West-Nederland is dat 14%, terwijl dat in Noord-Nederland slechts 4% is. In de drie grootste steden van het land koopt 11% wel eens online. Ook mensen met een hoger inkomen kopen vaker online: 23% van de respondenten met meer dan twee keer een bovenmodaal huishoudinkomen kocht wel eens online.

 

Dat alles blijkt uit cijfers van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte, dat in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed, elk half jaar meer dan 1.500 consumenten heeft ondervraagd over hun online bestedingen bij supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.