Online boodschappen beslaan steeds groter aandeel omzet

Online boodschappen beslaan steeds groter aandeel omzet

Uit een nieuw rapport van marktonderzoeker GfK blijkt dat online boodschappen steeds een belangrijker aandeel hebben binnen de supermarktomzet. Ten opzichte van een jaar geleden is dat aandeel zelfs verdubbeld.

Omzet per kassabon gestegen

Het rapport van GfK kijkt naar de omzet van supermarkten in de periode week 41-44. Daarbij valt al op dat de totale omzet in november met 0,8 procent is gestegen naar 2,58 miljard euro. De omzet per kassabon steeg met 1 procent naar 22,04 euro. Het aantal kassabonnen daalde daardoor weliswaar licht, met 0,2 procent. In de eerste elf maanden van het jaar is de supermarktomzet in Nederland met 1 procent gestegen naar 31,52 miljard euro.


Steeds meer Nederlandse huishoudens kopen hun boodschappen ook online. Bijna 9 procent heeft in de periode van week 41 tot en met 44 online boodschappen gedaan. 2,7 procent van alle bestedingen aan dagelijkse boodschappen worden nu online gedaan. Een jaar eerder was dat nog maar 1,7 procent.

Tags: