Online boodschappen beslaan steeds groter aandeel omzet | RetailDetail

Online boodschappen beslaan steeds groter aandeel omzet

Online boodschappen beslaan steeds groter aandeel omzet

Uit een nieuw rapport van marktonderzoeker GfK blijkt dat online boodschappen steeds een belangrijker aandeel hebben binnen de supermarktomzet. Ten opzichte van een jaar geleden is dat aandeel zelfs verdubbeld.

Omzet per kassabon gestegen

Het rapport van GfK kijkt naar de omzet van supermarkten in de periode week 41-44. Daarbij valt al op dat de totale omzet in november met 0,8 procent is gestegen naar 2,58 miljard euro. De omzet per kassabon steeg met 1 procent naar 22,04 euro. Het aantal kassabonnen daalde daardoor weliswaar licht, met 0,2 procent. In de eerste elf maanden van het jaar is de supermarktomzet in Nederland met 1 procent gestegen naar 31,52 miljard euro.


Steeds meer Nederlandse huishoudens kopen hun boodschappen ook online. Bijna 9 procent heeft in de periode van week 41 tot en met 44 online boodschappen gedaan. 2,7 procent van alle bestedingen aan dagelijkse boodschappen worden nu online gedaan. Een jaar eerder was dat nog maar 1,7 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.