Online boodschappendienst Rohlik begint Duitse veroveringstocht in München

Rohlik

Onder de naam Knuspr.de is de Tsjechische online foodretailer Rohlik Group van start gegaan in München. Met een disruptief zakenmodel wil de retailer niet alleen Duitsland, maar ook de rest van Europa veroveren.

 

“Nog maar een begin”

Sinds vorige donderdag kunnen inwoners van München hun boodschappen binnen de drie uur aan huis laten bezorgen. Op de webshop knuspr.de vinden ze een aanbod van meer dan 9.000 referenties, waaronder veel verse en lokale producten die rechtstreeks van de producent of de landbouwer komen.

 

Het bedrijf achter de bezorgdienst is Rohlik Group, een Tsjechische eenhoorn die al succesvol is op zijn thuismarkt, in Hongarije en in Oostenrijk. De nieuwkomer zal later dit jaar van start gaan in Frankfurt en heeft voor 2022 alvast Hamburg, Keulen en Dortmund op de planning staan. “En dat is nog maar een begin”, zegt CEO Erich Čomor die de Duitse activiteiten leidt.

 

Europese ambities

“We verwachten dat het aandeel van online boodschappen in Duitsland in de komende vijf jaar 30% zal bereiken, en met Knuspr.de zullen we een belangrijke bijdrage leveren aan deze ontwikkeling. Ons doel is heel duidelijk: betere voeding leveren aan ongeveer dertig miljoen klanten binnen drie jaar en op middellange termijn de nummer één online boodschappendienst in Duitsland worden”, klinkt het.

 

Rohlik maakt geen geheim van zijn ambities: het wil een leidende Europese speler worden. De pure player haalde dit jaar in twee financieringsrondes achtereenvolgens 190 en 100 miljoen euro op om de groei te versnellen. In de nabije toekomst wil de boodschappendienst van start gaan in Frankrijk, Italië, Roemenië en Spanje.

 

Databedrijf

Het bedrijf wil het verschil maken met een ruim assortiment en een superieure bezorgervaring. Het zakenmodel combineert de snelheid van flitsbezorgers als Gorillas en Getir met de ruime keuze en de service van de tragere klassieke supermarktketens en online foodretailers. Rohlik slaagt daarin naar eigen zeggen omdat het in wezen een databedrijf is dat alle operaties zelf in handen houdt.

 

De groep werd opgericht in 2014 en realiseerde vorig jaar een omzet van meer dan 300 miljoen euro. De boodschappendienst bedient nu al 750.000 klanten en doet dat in elk land onder een andere naam: het is Rohlik.cz op de thuismarkt, Kifli.hu in Hongarije, Gurkerl.at in Oostenrijk en nu dus ook Knuspr.de in Duitsland.