Online meer dan ooit groeimotor voor Ahold Delhaize

Albert Heijn bestelwagen
Shutterstock.com

Supermarktgroep Ahold Delhaize kende afgelopen kwartaal opnieuw een sterke groei dank zij de coronacrisis. Online gaat het bijzonder hard: de retailer kondigt investeringen aan om z’n e-commercecapaciteit nog gevoelig op te drijven.

 

Bezorgdiensten succesvol

De omzet steeg bij Ahold Delhaize met 6,8% tot 17,8 miljard euro. In de VS bedroeg de vergelijkbare groei 12,4%, in Europa was dat 7,5%. Die groei is hoofdzakelijk te verklaren door het veranderend koopgedrag als gevolg van de coronacrisis: mensen koken vaker thuis. Diezelfde crisis veroorzaakt echter ook hogere kosten voor de retailer. Daardoor steeg de onderliggende operationele marge met slechts 0,2% tot 4,6%. In Europa daalde die marge met 0,5% tot 4,3%. Zowel in België als in Nederland boekte de retailer opnieuw marktaandeelwinst. 
 

Opmerkelijk is vooral de sterke groei online: de verkopen gingen met 62,6% vooruit, in de VS zelfs met 114,7%, in Europa met 48,6%. Al dit jaar zal de groep z’n doelstelling behalen om 7 miljard euro onlineomzet te bereiken, één jaar vroeger dan gepland. Bij bol.com steeg de omzet met 45,6%. Het platform heeft nu al 37.000 partners aan boord, die hun verkopen met 73% zagen groeien. De retailer kondigt dan ook investeringen aan om de onlinecapaciteit met 100% te verhogen in de VS en met 50% in Europa.
 

De nieuwe bezorgdienst van Albert Heijn in de Antwerpse regio kende een veelbelovende start, meldt de retailer, en ook de gratis bezorgdienst voor kleinere gezinnen die recent in Haarlem van start ging, zal naar bijkomende markten uitbreiden. Bol.com breidde uit naar het Franstalige landsgedeelte in België en wist al duizenden Belgische partners aan te trekken. In heel Europa rolt Ahold Delhaize ook de installatie van elektronische schaplabels uit: tegen het eind van dit jaar zullen ze in zo goed als alle Albert Heijn en Delhaize-filialen geïnstalleerd zijn.