Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo | RetailDetail

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo
Foto Patrick Holderbeke

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.


Strenge selectie

Voor deze editie werden 104 producten ingezonden door 69 verschillende producenten. Na de eerste screening mochten 59 producten meedingen naar de felbegeerde Gouden Tavola. Afhankelijk van de trofee die ze behaalden, zijn dat producten
 

  • voor de delicatessenzaak (Gouden Tavola Delicatessen)
  • voor zelfbediening in de supermarkt (Gouden Tavola Retail)
  • die kant-en-klaar verkocht wordt, of nog bereid of verder bewerkt wordt in het foodservice kanaal (Gouden Tavola Foodservice)
  • die in traditionele bediening worden aangeboden, bijvoorbeeld bij de slager, traiteur of aan de koeltoonbank in de supermarkt (Gouden Tavola Traiteur).


De eindjury bestaat uit aankopers, verantwoordelijken uit de gastronomie, reclamewereld, product- en merkontwikkeling en leden van de vakpers. Zij bepalen in 4 rubrieken de winnaar van de Gouden Tavola en de 2 genomineerden. Niet enkel smaak is hierbij bepalend ; ook onder meer criteria zoals innovatie, verpakking, marketing, milieuvriendelijkheid en duurzaamheid spelen een rol tijdens de jurering.


Alle producten die de tweede juryronde bereikten, worden tentoongesteld in de centrale Rambla en vormen voor de bezoekers een perfecte uitvalsbasis om de beste nieuwigheden van Tavola te ontdekken. In hal 5 worden alle winnaars voorgesteld en kunnen de bezoekers proeven én hun stem uitbrengen op één van de bekroonde producten. Het product met de hoogste waardering van de bezoekers ontvangt na afloop van Tavola 2018 de Gouden Tavola Publieksprijs.

 

13 laureaten: 4 winnaars en 9 genomineerden

Winnaar Gouden Tavola Retail 2018: Socca Chips - Lambert J.L. Ets.

Socca is een typisch mediterraans gerecht uit Nice. Chef Luc Salsedo heeft dit als basis gebruikt voor de creatie van Socca Chips. De chips danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem. 100 % natuurlijke ingrediënten, glutenvrij en vegan maken deze chips tot een uniek product met tal van toepassingen.

 

1e nominatie Gouden Tavola Retail 2018: Vegan Groentenbroodjes – Desem

Vegan roggedesem broodjes met min 35% groenten, klaar om te toasten. Fazer heeft deze broodjes ontwikkeld na internationaal marktonderzoek ivm het dalend broodverbruik bij Millenials. Deze broodjes zijn rijk aan vezels en hebben een heel hoog convenience gehalte. Het unieke is dat 1/3 van de bloem is vervangen door groenten. De broodjes zijn beschikbaar in 2 smaken: rode biet & wortel met 35 % groenten en wortel & pastinaak met 38% groenten. De 6% volkoren roggedesem zorgt voor de volle smaak en vezels. De broodjes zijn afgebakken, voorgesneden en handig verpakt in een gaspack, de consument hoeft die enkel nog te toasten. Convenience van de hoogste plank.
 

2e nominatie Gouden Tavola Retail 2018 (ex-aequo): Wood’n Wrap

Barbecue-innovatie met extra smaaksensatie. Heerlijke wrap van malse kip & groenten met wereldsmaken, gewikkeld in een dun houten jasje. Een eeuwenoude bereidingswijze op open houtvuur wordt vertaald naar de moderne gas- & houtskoolbarbecues. Het hout beschermt de wrap en zorgt ervoor dat het product mals en sappig blijft. Door de hitte gaat het hout smeulen en geeft op deze manier een fijne rooksmaak. De wrap bestaat uit sappige malse kippenreepjes, lekkere kruiden en verse groenten, gewikkeld in een hartige pannenkoek. Een streling voor het oog, zowel op de barbecue als op het bord. Beschikbaar in 3 wereldsmaken: Italian, Mexican & Oriental.
 

2e nominatie Gouden Tavola Retail 2018 (ex-aequo): Barbecue Hello Fish

Gedaan met die plakkende vis op de BBQ. Op de barbecue wordt vis steeds benadeeld tegenover vlees. Met deze twee innovaties kan de consument ook lekkere visgerechten klaarmaken op de barbecue.Door de vis beter te beschermen, krijg je een perfect afgewerkt product. Het eerste concept bestaat uit 3 type satés: vis saté in een jasje van Nori, Courgette of gerookt spek. Een tweede innovatie is de zogenaamde Wrap in Wood. Dit houten omhulsel geeft de vis de tijd om langzaam te garen op de barbecue, zonder enig verlies. Dit product wordt voorgesteld op 4 verschillende wijzen. (tortilla wrap - Zalm wrap - Kabeljauw wrap - scampi wrap).
 

Winnaar Gouden Tavola Delicatessen 2018: Barista – Kaasboerderij ‘t Groendal

Deze nieuwe kaas is ontstaan door een samenwerking tussen Kaasboerderij 't Groendal en Koffiebranderij Viva Sara. In de kaasproductie wordt er geregeld gebruik gemaakt van assen, die een natuurlijke barrière vormen voor schimmels en bacteriën. Een gekend voorbeeld is 'Morbier'. Het unieke aan deze kaas is dat er in plaats van assen, gemalen geroosterde koffie wordt gebruikt. Dit heeft dezelfde eigenschappen als assen maar geeft de kaas ook een aangenaam koffiearoma. Dit resulteert in een half-harde kaas met subtiele koffietoets en opmerkelijke zwartgrauwe natuurkorst.
 

1e nominatie Gouden Tavola Delicatessen 2018: Salt of Hearts van Camellia S  

Minder zout – meer smaak! Zout, wie houdt er niet van? Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de meeste onder ons te veel zout gebruiken. In deze wetenschap vindt Salt of Hearts zijn oorsprong. Een natuurlijke smaak-versterker met slechts 15% zout. Voor deze blend werkt Mill & Mortar samen met chef en voedingsconsultant Rasmus Bredal die op basis van neurogastronomische principes zowel de maag als de hersenen tevreden stelt. Door de andere basissmaken zuur, zoet, bitter, umami en pikant te versterken en perfect uit te balanceren, hoeft maar weinig zout worden toegevoegd om de smaak van een gerecht naar een hoger niveau te tillen. Salt of Hearts is een 100% natuurlijke en biologische blend op basis van zout (slechts 15%), sumak, geroosterde sesamzaden, koriander, suiker, zeewier, gedroogde paddenstoelen en een snuifje peper.
 

2e nominatie Gouden Tavola Delicatessen 2018: KUU Tube van Kuu

Smaken combineren is ook een vorm van kunst! Met de KUU-tubes kan iedereen creatief zijn aan tafel door zelf een smaak uit te kiezen om een gerecht mee te pimpen. Elke tube bevat een artisanale gelei met een verrassende en ongewone smaak of smaakcombinatie. Tafelen wordt een creatief gebeuren. U creëert met uw verborgen talenten uw persoonlijk smaakkunstwerk, groot of klein. Er zijn 5 KUU Tubes : bosbes en munt, veenbes en bosbessenwijn, vlierbloesem en vanille, theegelei van bosbes, biergelei en gagel . De aluminium tubes worden omzichtig met de hand gevuld en samen met een bijsluiter in een doosje verpakt. Het hoge design-gehalte en de afbeelding van een kunstwerk op het doosje roepen associatie op met smaakkunst. De KUU-tubes zijn volledig lucht- en lichtdicht. Kleur smaak en houdbaarheid blijven zo langer gegarandeerd, ook na opening. Gemakkelijk, praktisch, hygiënisch en volledig recycleerbaar. Lekker mag ook mooi zijn.
 

Winnaar Gouden Tavola Foodservice 2018: Belberry Terrines Gourmandes van Belberry Préserves

Belberry Terrines Gourmandes van Belberry zijn heerlijke bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd. Deze zijn heel makkelijk portioneerbaar in blokjes, sneetjes, balkjes of schijfjes en zijn de perfecte afwerking van uw amuses tot en met het dessert. Zes unieke smaken zijn beschikbaar: Rode Ui & Framboos, Wilde Citroen, Bittere Sinaasappel, Paarse Vijg, Sauternes Wijn en Graanmosterd. Binnen het foodservicekanaal zal dit product zijn weg vinden naar de culinaire vakman en hedendaagse foodies. Bij de premium retailers passen de terrines perfect in het koelvak bij kaas & zuivel, charcuterie en salades Volg uw creativiteit en geef de finishing touch aan al uw gerechten.
 

1e nominatie Gouden Tavola Foodservice 2018 Mini Croques in 3 smaken van Ovi 

Croque Monsieur compleet anders! In het kader van constante productinnovatie heeft Ovi deze kleurrijke en smaakvolle variant gecreërd. Deze is gebaseerd op de klassieke croque monsieur. Zowel formaat, kleuren en smaken zijn compleet nieuw. 3 smaken: mini croque met zalm, mini croque met chorizo en een mini croque op basis van kip. Diepvriesproduct met hoge convenience graad. Een klassieker met een nieuwe impuls.
 

2e nominatie Gouden Tavola Foodservice 2018: Bloemkoolrijst natuur van Greenyard Frozen Belgium

Bloemkoolrijst is een enorm veelzijdig, gezond alternatief voor rijst. Lekker licht, vol van smaak en koolhydraatarm! Bovendien is bloemkoolrijst caloriearm, glutenvrij, zonder allergenen en paleo-vriendelijk. Met bloemkoolrijst wordt het makkelijker om meer groente te eten. Met deze vriesverse bloemkoolrijst kan je eindeloos variëren: kook het zoals rijst of couscous, verwerk als risotto, pizza-bodem,... Bloemkoolrijst is kant en klaar - tijdbesparend en praktisch. Het bespaart de moeite en tijd die gepaard gaat met het maken van bloemkoolrijst uit verse bloemkool. De bereiding is snel en eenvoudig. Bovendien is dit vriesverse product lang houdbaar en makkelijk te doseren : je neemt de hoeveelheid die je nodig hebt en de rest kan weer in de diepvries. Geen verspilling dus.
 

Winnaar Gouden Tavola Traiteur 2018: Friseline van BelOrta

Friseline is dé innovatie op vlak van sla. Na 20 jaar verschillende soorten andijvie op natuurlijke manier te kruisen ontstond deze nieuwe soort die uitgesproken anders is dan anderen. Deze frivole nieuwkomer is multifunctioneel in de keuken en perfect in verschillende gerechten: als aperitief, bij carpaccio of een kaasschotel, in een salade of gewoon als versiering om je gerecht wat karakter te geven. Het is een frisse en krokante groente die zo aantrekkelijk is door zijn eenvoudige bereiding. Verder heeft deze nieuwe slasoort een mooie gele kleur, gekartelde bladeren en een verfijnde smaak die perfect is voor zowel alledaagse gerechten als speciale gelegenheden. Tot slot kent Friseline een lange bewaring vergelijkbaar met die van witloof.
 

1e nominatie Gouden Tavola Traiteur 2018 Filet Salami van Guy Troch Import 

Absoluut uniek en innoverend product uit de provincie van Cremona (Italië), waarbij een gedroogde varkensfilet verwerkt en centraal gepositioneerd wordt in een salami. Het totale productieproces beslaat zo`n 100 dagen en is 100 % artisanaal en manueel. Dit van origine bulk product werd gedurende 1,5 jaar ook ontwikkeld in een snijpaal voor industriële versnijding en staat nu op punt. De moeilijkheid bestond er voornamelijk in de filet centraal in de snijpaal te positioneren en de filet de hele lengte van de snijpaal door te plaatsen. Het resultaat is een homogeen en stabiel product, dat echt innoverend en onderscheidend is voor de Belgische markt. Het product is beschikbaar in 2 versies: gehele te versnijden salami of retailverpakking van 80 à 100 gr. Hele zuivere, pure en zachte smaak, de combinatie van de gedroogde filet en de salami is een echte voltreffer.
 

2e nominatie Gouden Tavola Traiteur 2018: Cornquet van Cornquet

Cornquet : nieuwkomer in het aanbod van zetmeelproducten. Cornquet is een kroket gemaakt op basis van maïs en biedt een alternatief voor aardappelproducten, pasta en rijst. Cornquet is glutenvrij, zo kan iedereen aan tafel genieten van hetzelfde heerlijke product. 3 smaken: Veneto, een verwijzing naar de traditionele herkomst. Fines Herbes, kroket waar een selectie van verse tuinkruiden wordt aan toegevoegd. Marrakech, kroket op smaak gebracht met Ras el hanout. Voor voedingsbedrijven bestaat de mogelijkheid om een gepersonaliseerde kroket te laten ontwikkelen. Zo kan Cornquet zorgen voor een extra smaakbeleving op het bord! Cornquet is een diepvriesproduct.
 

Tavola in cijfers

11.000 m²

Een uitzonderlijk grote verzameling fijne voeding onder één dak

18 landen

Een internationale selectie sterke merken, private brands en nieuwe ontdekkingen

450 bedrijven

Van dynamische multinationals tot creatieve KMO’s en ambachtelijke fabrikanten

17.000 bezoekers

Food professionals uit retail, speciaalzaken, groothandel en catering uit 30 landen

3 dagen

Tavola is van 11 tot 13 maart het epicentrum van foodprofessionals met een voorliefde voor premium food en drinks

 

Praktisch

Zondag 11 maart, maandag 12 maart & dinsdag 13 maart 2018

Van 10 tot 19u ; op dinsdag tot 18u

Kortrijk Xpo, Doorniksesteenweg 216, 8500 Kortrijk (België)

Tavola is enkel voor foodprofessionals

Reserveer uw gratis bezoekersbadge via www.tavola-xpo.be

Meer info: www.tavola-xpo.be

Blijf op de hoogte

www.facebook.com/tavola-xpo

www.twitter.com/tavola_xpo

www.instagram.com/tavola_xpo

www.linkedin.com/company/tavola-xpo

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.