Ook Albert Heijn verhoogt nu eenzijdig lonen logistieke medewerkers | RetailDetail

Ook Albert Heijn verhoogt nu eenzijdig lonen logistieke medewerkers

Ook Albert Heijn verhoogt nu eenzijdig lonen logistieke medewerkers
Shutterstock

Albert Heijn heeft een voorbeeld genomen aan zijn concurrent Jumbo en het heeft nu ook eenzijdig de lonen van zijn logistieke medewerkers verhoogd, zonder dat er een akkoord is rond een nieuwe cao.

Acties vakbonden gaan door

Alle werknemers in de distributiecentra krijgen daardoor per direct een loonsverhoging van 1,75%. Daarnaast wordt het werk voor oudere medewerkers minder belastend gemaakt.

 

Bij Albert Heijn zijn er al lange tijd onderhandelingen aan de gang rond een nieuwe cao en met de maatregelen wil Albert Heijn tonen dat het zijn beloftes wil nakomen. Het hoopt daarnaast natuurlijk dat de vakbonden hun acties zullen stopzetten. Die zijn echter ontevreden over de laatste gesprekken. “Albert Heijn had ons uitgenodigd, maar we zijn er niet uitgekomen”, zegt Özcan Colak van FNV. “Ze wilden geen afspraak maken over behoud van vaste banen. Daartegen wilde Albert Heijn wel afspraken maken over inzet van uitzendkrachten en flex medewerkers.”

 

De acties van de vakbonden gaan dan ook gewoon door en zullen volgens Colak zelfs opgeschaald worden. Wat dat exact inhoudt, wilde hij niet zeggen.

 

Ook bij concurrent Jumbo werden de onderhandelingen rond de cao op de spits gedreven, waarna het supermarktbedrijf om eenzijdig de lonen te verhogen. Dat leidde echter tot stakingen in de distributiecentra en uiteindelijk besloot Jumbo om de onderhandelingen met de vakbonden volledig stop te zetten en de cao te vervangen door een eigen arbeidsvoorwaarderegeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.