Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan | RetailDetail

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan
Shutterstock

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Zondagopeningen

In België kende Carrefour vorig jaar nog wel een kleine groei van 0,6%, maar die groei was volledig te danken aan prijsstijgingen van 1,8%. De Belgische directie moet daarom op zoek naar manieren om de omzet sneller te laten groeien. Net als in Frankrijk zijn ook hier de hypermarkten het zorgenkind, want in tegenstelling tot bij de franchisewinkels zijn de cijfers daar allesbehalve positief.

 

Daarom werd in oktober al aan de vakbonden bekendgemaakt dat Carrefour winkels in toeristische centra ook op zondag wil openen. Daarvoor moet wel eerst een akkoord worden bereikt met de vakbonden, die niet meteen staan te springen om ook op zondag aan de slag te gaan. “De vakbonden verzetten zich tegen zondagopeningen, maar als het wettelijk kan - zoals in toeristische gebieden - dan werken we mee aan een regeling”, zegt Kristel Vandamme van vakbond LBC aan De Tijd. “We onderhandelen nog over het loon voor zondagswerk. Als een winkel nu op zondag opent, wordt het loon 300% uitbetaald. Dat wil de directie verlagen naar 200%.”

 

Daarnaast moeten alle hypermarkten op weekdagen om 8u de deuren openen. Nu doen ze dat om 8u30 of 9u. Dat vinden de vakbonden minder een probleem, al willen ze dan wel meer personeelsleden hebben.

 

Ontslagen?

Bij Carrefour België worden de plannen voorlopig nog wel ontkend, maar de vakbonden bevestigen dat de onderhandelingen daadwerkelijk aan de gang zijn. “Typisch Carrefour”, zegt Tom Van Droogenbroeck van vakbond ACLVB. “De plannen zijn voorgesteld op nationale vakbondsvergaderingen en ook in de winkels. Carrefour bereidt het personeel geleidelijk voor op wat komt.”

 

Voorlopig blijft het voor de vakbonden afwachten of al die vernieuwingen ook ontslagen met zich zullen meebrengen, omdat bijvoorbeeld de onrendabele hypermarkten de deuren moeten sluiten. In 2010 werden zo nog tien hypermarkten en vier supermarkten gesloten, waarbij 1.700 mensen hun baan verloren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.