Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules | RetailDetail

Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules

Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules
Shutterstock

Ook koffiebedrijf Jacobs Douwe Egberts lanceert deze week aluminium koffiecapsules in de supermarkten. Zo wil het de concurrentie met Nespresso en het Belgische Belmio verder aangaan.

Hogere winstmarge

Belmio verkoopt al langer aluminium capsules in de supermarkt, maar het doet dat op een veel kleinere schaal dan Jacobs Douwe Egberts. Lange tijd had Nespresso het alleenrecht op de verkoop van de aluminium capsules, maar een tijd geleden verloor het dat recht en dus hebben heel wat bedrijven zich op de ontwikkeling van eigen capsules gericht.

 

De meeste van die capsules worden van plastic gemaakt, maar volgens Jacobs Douwe Egberts houden aluminium cups de smaak en het aroma langer vast. Jacobs Douwe Egberts verkoopt zowel capsules onder het merk van L’Or als onder de vlag van Douwe Egberts. De nieuwe capsules zijn net iets goedkoper dan die van grote concurrent Nespresso.

 

De interesse van de koffiebedrijven in de capsules is geen toeval, want de winstmarge is een stuk groter dan bij gewone filterkoffie. “De consument betaalt vijf of zes cent voor een kop filterkoffie, maar voor een cupje al snel een kwartje”, zegt John Brands, die JDE Nederland leidt, aan het FD. Bovendien is het in tegenstelling tot de gewone filterkoffie ook een groeiende markt.

 

Douwe Egberts was met de Senseo in de beginperiode zelf een pionier op vlak van koffie per kopje, maar met de toenemende concurrentie is de verkoop van dat toestel de voorbije jaren sterk teruggevallen.

 

De aluminium capsules zijn niet de enige vernieuwing die Jacobs Douwe Egberts op de markt brengt. Zo komt er onder de merknaam Pickwick binnenkort een lijn luxethee Joy of Tea. Bij Douwe Egberts komen er dan weer een aantal biologische koffievarianten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.