Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules | RetailDetail

Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules

Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules
Shutterstock

Ook koffiebedrijf Jacobs Douwe Egberts lanceert deze week aluminium koffiecapsules in de supermarkten. Zo wil het de concurrentie met Nespresso en het Belgische Belmio verder aangaan.

Hogere winstmarge

Belmio verkoopt al langer aluminium capsules in de supermarkt, maar het doet dat op een veel kleinere schaal dan Jacobs Douwe Egberts. Lange tijd had Nespresso het alleenrecht op de verkoop van de aluminium capsules, maar een tijd geleden verloor het dat recht en dus hebben heel wat bedrijven zich op de ontwikkeling van eigen capsules gericht.

 

De meeste van die capsules worden van plastic gemaakt, maar volgens Jacobs Douwe Egberts houden aluminium cups de smaak en het aroma langer vast. Jacobs Douwe Egberts verkoopt zowel capsules onder het merk van L’Or als onder de vlag van Douwe Egberts. De nieuwe capsules zijn net iets goedkoper dan die van grote concurrent Nespresso.

 

De interesse van de koffiebedrijven in de capsules is geen toeval, want de winstmarge is een stuk groter dan bij gewone filterkoffie. “De consument betaalt vijf of zes cent voor een kop filterkoffie, maar voor een cupje al snel een kwartje”, zegt John Brands, die JDE Nederland leidt, aan het FD. Bovendien is het in tegenstelling tot de gewone filterkoffie ook een groeiende markt.

 

Douwe Egberts was met de Senseo in de beginperiode zelf een pionier op vlak van koffie per kopje, maar met de toenemende concurrentie is de verkoop van dat toestel de voorbije jaren sterk teruggevallen.

 

De aluminium capsules zijn niet de enige vernieuwing die Jacobs Douwe Egberts op de markt brengt. Zo komt er onder de merknaam Pickwick binnenkort een lijn luxethee Joy of Tea. Bij Douwe Egberts komen er dan weer een aantal biologische koffievarianten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.