Ook Italië wil voedselverspilling wettelijk aanpakken | RetailDetail

Ook Italië wil voedselverspilling wettelijk aanpakken

Ook Italië wil voedselverspilling wettelijk aanpakken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-200825675/stock-photo-some-ingredients-of-italian-cuisine-italian-cuisine.html?src=cGEvWo67eJ-8wH3Er6ynvw-1-4

Na de Franse regering wil ook de Italiaanse de verwerking van onverkocht voedsel in een wettelijk kader steken. De bedoeling is dat het vooral eenvoudiger wordt voor bedrijven om hun voeding te doneren.

Korting op belastingen

In de nieuwe wetgeving zullen de procedures voor het doneren van voedsel vereenvoudigd worden. Daarnaast zal er wel extra controle komen op hygiënische voorschriften en traceerbaarheid. De Italiaanse regering hoopt zo misbruik tegen te gaan. Voortaan zullen ook voedsel en medicijnen met foute labels kunnen gedoneerd worden, zo lang dat geen invloed heeft op de vervaldatum van het product of op stoffen die allergische reacties kunnen veroorzaken.

 

De nieuwe regels zijn er niet enkel voor supermarkten, maar ook voor de horeca. Voor hen moet het eenvoudiger worden om klanten hun maaltijdoverschotten mee naar huis te geven, zodat ze niet in de vuilnisbak belanden, schrijft het Italiaanse La Repubblica. Daarnaast kunnen bedrijven kortingen krijgen op afvalheffingen als ze bepaalde hoeveelheden voedsel doneren. Hoe meer voedsel er wordt gedoneerd, hoe minder belastingen een bedrijf zal moeten betalen op zijn afval.

 

Het wetsvoorstel is voorlopig al met een grote meerderheid goedgekeurd door het Italiaanse parlement en moet nog langs de Senaat, maar ook daar worden geen problemen verwacht. Een studie toonde onlangs nog aan dat er in Italië jaarlijks 5,6 miljoen ton voedsel wordt verspild, goed voor een bedrag van 13,5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.