Ook Leader Price breekt met 'hard discount'-verleden

Ook Leader Price breekt met 'hard discount'

Ook Leader Price breekt met 'hard discount'
Groupe Casino

Leader Price, de ‘hard discount’-dochter van de Franse Groupe Casino, verandert het geweer van schouder. “Vandaag volstaan lage prijzen niet meer. De discount van de oude stempel verdwijnt”, hebben ze nu ook in Frankrijk begrepen.

 

15 à 20% meer omzet

Ooit was Leader Price ‑ de naam zegt het zelf ‑ dé prijsleider in het Franse distributielandschap. Dat was althans de bedoeling, maar de komst van Aldi en Lidl zorgde voor zware concurrentie. Dat diezelfde ‘hard discounters’ wereldwijd al enkele jaren ‑ met succes ‑ bezig zijn met een 'make-over' en een upgrade van zowel hun aanbod als hun winkels, heeft de Fransen nu ook aangezet om hun businessmodel te veranderen.

 

Tout le plaisir est pour vous.” Dat is de alleszeggende baseline van het nieuwe winkelformat. Klanten krijgen een beter ingerichte winkel, meer bio en lokale producten in het aanbod, een volledig herdachte wijnkelder en een groter versaanbod, onder meer vis. “Wij hebben diepgaande consumentenenquêtes uitgevoerd en dit concept beantwoordt aan een globale trend: vandaag volstaan lage prijzen niet meer. De discount van de oude stempel verdwijnt", zegt topvrouw Tina Schuler.

 

Leader Price heeft het nieuwe concept sinds oktober 2017 uitgetest in twee winkels. Met succes: “De omzet bleek gestegen met 15 à 20%.” Voor de directie het sein om de ‘upgrade’ over heel Frankrijk uit te rollen. Tegen eind dit jaar moeten al 120 van de 800 winkels zijn omgebouwd.

 

De keten telt in ons land negen vestigingen, allemaal in Wallonië. Of die ook een ‘upgrade’ ondergaan en, zo ja, wanneer, is nog niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.