Ook Sligro kampt met tegenvallende cijfers | RetailDetail

Ook Sligro kampt met tegenvallende cijfers

Ook Sligro kampt met tegenvallende cijfers

December heeft voor Sligro minder omzet opgebracht dan verwacht, waardoor de cijfers voor het vierde kwartaal lager uitvielen dan verhoopt. Sligro Food Group is onder andere de eigenaar van supermarktketen Emté.

Omzetdaling voor vierde kwartaal

Financieel directeur Huub van Rozendaal zegt dat de omzet bij supermarkten sinds deze zomer een algemene neerwaartse tendens vertoont en dat de voorlopige cijfers van marktonderzoeker GfK tonen dat de kerstverkopen in heel de branche tegenvallen.

 

"Wij constateren dat de min rondom Kerstmis nog wat groter was", zei hij tegen het ANP. "Wij hebben het over heel 2013 beter gedaan dan de markt. Ik zou het bijzonder vinden als dat in december niet zo was." Door de tegenvallende resultaten in de maand december daalde de omzet licht in het vierde kwartaal, naar 649 miljoen euro. In het vierde kwartaal van 2012 was de omzet nog 653 miljoen euro voor de groep.

 

Foodretail verantwoordelijk voor daling

De daling in omzet is volledig te vinden bij de Foodretailtak van Sligro: bij Foodservice was er nog een lichte stijging van 443 miljoen euro naar 444 miljoen euro in het vierde kwartaal, maar bij Foodretail was er een daling van 210 miljoen euro naar 205 miljoen euro.


Gezien over heel 2013 tonen de cijfers een iets positiever resultaat: Foodservice steeg van 1,634 miljard euro naar 1,658 miljard euro, terwijl de omzet in Foodretail van 833 miljoen euro naar 840 miljoen euro ging. In totaal had Sligro Food Group een omzet van 2,498 miljard euro, een stijging van 0,9 procent.

 

Omzet bij Emté gestegen in 2013

Bij supermarktenketen Emté, onderdeel van de Sligro Food Group, steeg de identieke consumentenomzet met 1,9 procent voor het hele jaar 2013. In het vierde kwartaal was er wel sprake van een daling van 0,3 procent.

 

Voor 2014 is Van Rozendaal voorlopig nog voorzichtig in verband met consumentenbestedingen. "Ik heb niet zoveel reden om aan te nemen dat die in 2014 wel zullen aantrekken. Het blijft een beetje aanmodderen", zei hij aan het ANP. Sligro Food Group geeft zijn volledige jaarcijfers vrij op 23 januari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.