Ook Sligro, Plus en Boni verwijderen 'runds'-lasagnes | RetailDetail

Ook Sligro, Plus en Boni verwijderen 'runds'-lasagnes

Ook Sligro, Plus en Boni verwijderen 'runds'-lasagnes

Steeds meer supermarkten in Nederland halen Lasagne Bolognese uit de schappen omdat er mogelijk paardenvlees in is verwerkt, terwijl dit niet op verpakking staat. Vandaag meldt ook supermarktketen Sligro dat de Lasagna van Primafrost uit voorzorg uit de winkel wordt gehaald.

Schandaal breidt alsmaar uit

Gisteren lieten de supermarktketens Plus en Boni al weten tot actie over te gaan. Boni gaf de bedrijfsleiders opdracht alle lasagne te vernietigen. Ook bij Plus is de lasagne uit de winkel gehaald, terwijl Albert Heijn inmiddels een preventief onderzoek is gestart naar de herkomst van het huismerkrundvlees.

 

De kwestie rond het verkeerd gelabelde vlees begon in Groot-Brittannië: in diepvriesmaaltijden die volgens het label uit 100% rundvlees bestonden, bleek tot 100% paardenvlees te zitten. De eerste gevallen waren diepvriesmaaltijden van het merk Findus, die via handelaren in Cyprus en Nederland aan Groot-Brittannië zijn geleverd.

 

De Franse onderminister van consumentenzaken Benoît Hamon zei dat het Franse bedrijf Pujol het vlees leverde aan de fabriek in Luxemburg die de maaltijden produceert. Pujol kocht het vlees van een handelaar op Cyprus. Die had op zijn beurt de leverantie uitbesteed aan een in Nederland gevestigde handelaar die het vlees kocht bij slachterijen in Roemenië.

 

Voer voor Europa

De kwestie is inmiddels voer voor Europa: de Europees Commissaris voor Gezondheid Tonio Borg en Europese ministers komen woensdag in Brussel bijeen om de paardenvleeskwestie te bespreken. De ministers willen de kwestie tot de bodem laten uitzoeken.

 

In een aantal landen, en net vooral het getroffen Verenigd Koninkrijk, ligt het eten van paardenvlees bijzonder gevoelig. Er zijn voorlopig echter nog geen aanwijzingen dat er veel gevaar is voor de volksgezondheid, het Europese onderzoek gaat dan ook vooral om het verkeerd labelen van die producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.