Ook Sligro, Plus en Boni verwijderen 'runds'-lasagnes | RetailDetail

Ook Sligro, Plus en Boni verwijderen 'runds'-lasagnes

Ook Sligro, Plus en Boni verwijderen 'runds'-lasagnes

Steeds meer supermarkten in Nederland halen Lasagne Bolognese uit de schappen omdat er mogelijk paardenvlees in is verwerkt, terwijl dit niet op verpakking staat. Vandaag meldt ook supermarktketen Sligro dat de Lasagna van Primafrost uit voorzorg uit de winkel wordt gehaald.

Schandaal breidt alsmaar uit

Gisteren lieten de supermarktketens Plus en Boni al weten tot actie over te gaan. Boni gaf de bedrijfsleiders opdracht alle lasagne te vernietigen. Ook bij Plus is de lasagne uit de winkel gehaald, terwijl Albert Heijn inmiddels een preventief onderzoek is gestart naar de herkomst van het huismerkrundvlees.

 

De kwestie rond het verkeerd gelabelde vlees begon in Groot-Brittannië: in diepvriesmaaltijden die volgens het label uit 100% rundvlees bestonden, bleek tot 100% paardenvlees te zitten. De eerste gevallen waren diepvriesmaaltijden van het merk Findus, die via handelaren in Cyprus en Nederland aan Groot-Brittannië zijn geleverd.

 

De Franse onderminister van consumentenzaken Benoît Hamon zei dat het Franse bedrijf Pujol het vlees leverde aan de fabriek in Luxemburg die de maaltijden produceert. Pujol kocht het vlees van een handelaar op Cyprus. Die had op zijn beurt de leverantie uitbesteed aan een in Nederland gevestigde handelaar die het vlees kocht bij slachterijen in Roemenië.

 

Voer voor Europa

De kwestie is inmiddels voer voor Europa: de Europees Commissaris voor Gezondheid Tonio Borg en Europese ministers komen woensdag in Brussel bijeen om de paardenvleeskwestie te bespreken. De ministers willen de kwestie tot de bodem laten uitzoeken.

 

In een aantal landen, en net vooral het getroffen Verenigd Koninkrijk, ligt het eten van paardenvlees bijzonder gevoelig. Er zijn voorlopig echter nog geen aanwijzingen dat er veel gevaar is voor de volksgezondheid, het Europese onderzoek gaat dan ook vooral om het verkeerd labelen van die producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.