Ook Tesco Express test kassaloos winkelen | RetailDetail

Ook Tesco Express test kassaloos winkelen

Ook Tesco Express test kassaloos winkelen
Shutterstock.com

Klanten van de Britse gemakswinkel Tesco Express kunnen producten scannen met hun smartphone en dan gewoon buitenwandelen. Met de nieuwe technologie wil de retailer rijen op piekmomenten aanpakken.

 

Zonder cash

De test vindt plaats in een winkel vlakbij het hoofdkantoor in Welwyn Garden City, ten noorden van Londen. Shoppers kunnen er een nieuwe app gebruiken, Scan Pay Go, om producten te scannen en aan hun winkelmandje toe te voegen. Daarna kunnen ze gewoon buitenlopen, verklaart Steven Blair aan Reuters. De eerste reacties zijn positief, maar voor conclusies is het nog te vroeg. De retailer onderzoekt onder andere wat de gevolgen kunnen zijn voor het risico op diefstal.

 

Tesco wil de doorstroming in zijn stadswinkels verbeteren: vooral rond lunchtijd is het er vaak lang aanschuiven. Een andere maatregel om dat probleem aan te pakken, is het weren van cash geld: in winkels waar klanten enkel met de kaart of de smartphone kunnen betalen, halveert de doorlooptijd aan de kassa van 90 naar 45 seconden. Bovendien worden de winkels zo minder aantrekkelijk voor overvallers.

 

Het lijkt er overigens sterk op dat Tesco dezelfde toepassing gebruikt als de 'Scan. Pay. Go.’ app die Colruyt Group momenteel test in enkele Spar supermarkten. Sinds de lancering van de kassaloze Amazon Go eind 2016, zijn wel meer foodretailers op zoek naar manieren om het moeilijke kassamoment te elimineren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.