Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun | RetailDetail

Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun

Ook Test-Aankoop waarschuwt voor Capri-Sun
Capri-Sun

Nadat eerder al een Franse voedselwaakhond erop wees dat Capri-Sun geen gezond drankje is voor kinderen, komt nu ook consumentenorganisatie Test-Aankoop naar buiten met een waarschuwing rond het merk.

Limonade, geen vruchtensap

De consumentenorganisatie heeft er vooral een probleem mee dat het drankje in een folder van Lidl wordt aangeduid als een vruchtendrank, terwijl het maar 12% vruchtensap bevat. Nochtans moet er wettelijk gezien 50% vruchten in een drankje zitten vooraleer het een vruchtendrank mag worden genoemd. 

 

“In tegenstelling tot wat supermarktketen Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank. Het is een limonade. En Fruity water, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water”, stelt Test-Aankoop volgens De Standaard.

 

“Vruchtendrank klinkt natuurlijk gezonder dan limonade”, aldus Test-Aankoop. “Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat: het is een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.”

 

Geen alternatief voor water

Ook met het Fruity water van Capri-Sun heeft Test-Aankoop een probleem. “Door de term water te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water”, aldus Test-Aankoop. “Dat klopt niet. Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water.”

 

Eerder uitte ook voedselwaakhond Foodwatch France al zijn zorgen over Capri-Sun, dat gemarket wordt naar kinderen, maar dat volgens hen geen kinderdrankje is, omdat het te veel suikers bevat. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, klonk het toen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.