Ophef over mestbacteriën in vlees | RetailDetail

Ophef over mestbacteriën in vlees

Ophef over mestbacteriën in vlees
Veel vlees dat uit het slachthuis komt, zou nog besmet zijn door bacteriën als E.coli. Deze bacterie zou op het vlees terechtkomen, omdat tijdens het slachten de darmen van de geslachte dieren kapot worden geprikt.

Lakse omgang met dierenpoep in de slachthuizen?

Dat zou blijken uit een uitzending van het onderzoeksprogramma Zembla, dat nog moet worden uitgezonden. Keurmeesters van de Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector zouden in de uitzending vertellen dat er poep zit op ongeveer zestig procent van de karkassen. "Het komt door een te hoge bandsnelheid, mensen die hun handen niet ontsmetten of hun messen niet schoonmaken", zegt een van de keurmeesters in de uitzending.

Slachterijen moeten officieel de mest ruim wegsnijden van de rest van het vlees, maar dat zou in de praktijk niet gebeuren. Het verwijderen gebeurd met vegen of spoelen, waardoor de bacterie op het vlees aanwezig blijft. Zowel vanuit de politiek als vanuit de supermarktsector is geschokt gereageerd op de conclusies van het onderzoek.

 

Nederlandse vleesbedrijven ontkennen

"Als Zembla concrete bewijzen heeft dat regels niet worden nageleefd en toezicht faalt, wil het CBL onmiddellijke openheid. Supermarkten nemen hygiëne en voedselveiligheid zeer serieus", zegt een woordvoerder van de supermarktkoepel tegen het ANP.

De organisatie van Nederlandse vleesbedrijven is juist verbaasd over de uitzending. In het Radio 1 Journaal zei voorzitter Jos Goebbels dat in slachthuizen strenge regels gelden, die ook worden nageleefd. Voedselwaakhond NVWA houdt hier toezicht op. Verhalen dat inspecteurs worden bedreigd om misstanden niet te melden, worden door Goebbels naar het rijk der fabelen verwezen. Hij stelt ook dat recent onderzoek heeft uitgewezen dat de sporen niet aanwezig zijn in het vlees in de supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.