Ophef rond app tegen Bonuskaart Albert Heijn | RetailDetail

Ophef rond app tegen Bonuskaart Albert Heijn

Ophef rond app tegen Bonuskaart Albert Heijn

Een Nederlandse software-ontwikkelaar heeft maandagavond korte tijd een app gepubliceerd die AH-klanten toestaat anoniem hun boodschappen te doen. Onder druk van Albert Heijn werd de app echter dinsdagmorgen meteen weer teruggetrokken.

"Consumenten aan het denken zetten over data"

De app AHnoniem wilde het voor consumenten mogelijk maken hun eigen Bonuskaart te uploaden. Bij de kassa roept die app dan een willekeurige Bonuskaart van iemand anders op, zodat AH de gegevens niet goed kan verzamelen. Ontwikkelaar Jan van Kampen zegt met de app consumenten aan het denken te willen zetten over het verzamelen van aankoopgegevens door winkeliers.

 

De app kreeg zowel maandag als dinsdag aandacht op Radio 1. Albert Heijn kondigde eerder al aan problemen te hebben met de naamstelling van de app. Ook noemde de supermarktketen de verhalen van de ontwikkelaar over privacyschendingen 'leugens'. Dinsdag werd bovendien een brief bezorgd bij de ontwikkelaar waarin hij aansprakelijk wordt gesteld voor alle schade die AH eventueel zou oplopen door de applicatie. Daarop trok Van Kampen de publicatie van het programma weer in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.