Ophef rond app tegen Bonuskaart Albert Heijn | RetailDetail

Ophef rond app tegen Bonuskaart Albert Heijn

Ophef rond app tegen Bonuskaart Albert Heijn

Een Nederlandse software-ontwikkelaar heeft maandagavond korte tijd een app gepubliceerd die AH-klanten toestaat anoniem hun boodschappen te doen. Onder druk van Albert Heijn werd de app echter dinsdagmorgen meteen weer teruggetrokken.

"Consumenten aan het denken zetten over data"

De app AHnoniem wilde het voor consumenten mogelijk maken hun eigen Bonuskaart te uploaden. Bij de kassa roept die app dan een willekeurige Bonuskaart van iemand anders op, zodat AH de gegevens niet goed kan verzamelen. Ontwikkelaar Jan van Kampen zegt met de app consumenten aan het denken te willen zetten over het verzamelen van aankoopgegevens door winkeliers.

 

De app kreeg zowel maandag als dinsdag aandacht op Radio 1. Albert Heijn kondigde eerder al aan problemen te hebben met de naamstelling van de app. Ook noemde de supermarktketen de verhalen van de ontwikkelaar over privacyschendingen 'leugens'. Dinsdag werd bovendien een brief bezorgd bij de ontwikkelaar waarin hij aansprakelijk wordt gesteld voor alle schade die AH eventueel zou oplopen door de applicatie. Daarop trok Van Kampen de publicatie van het programma weer in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.