Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize | RetailDetail

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize
Jef Colruyt - Dick Boer

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Prijsoorlog

De oorzaken voor de koersval zijn niet dezelfde voor beide ketens. Voor Ahold Delhaize speelt in de eerste plaats de situatie op de Amerikaanse markt, goed voor twee derden van de omzet. De komst van Lidl heeft er geleid tot een ware prijzenoorlog, waarbij Aldi en Walmart zich niet onbetuigd laten. Investeerders vrezen dat de marges daardoor ook bij de fusiegroep onder druk zullen komen te staan. De genadeslag werd toegebracht door Amazon, dat met de overname van Whole Foods de hele sector op zijn kop zette.  

 

Plots leken alle traditionele supermarktketens aangeschoten wild, omdat ze onvoldoende zouden innoveren terwijl een technologiespeler de spelregels verandert. Voeding leek lang aan de e-commercedreiging te kunnen ontsnappen. Maar als Amazon zich komt moeien, is de speeltijd over, zo luidt de consensus. Al kan men daar toch kanttekeningen bij maken: die fameuze kassaloze Amazon Go winkel bijvoorbeeld geraakt maar niet operationeel… zo onfeilbaar is Amazon dus niet. 

 

Overnameprooi

Stilaan lijkt realiteitszin dan ook weer de bovenhand te nemen: berichten over de dood van de supermarkt zijn sterk overdreven. ING vindt de uitverkoop van Ahold Delhaize-aandelen "buiten proportie": de groep heeft volgens de bank een leidende marktpositie met grote omvang en laat solide operationele uitvoering zien. De fusiegroep kan profiteren van synergievoordelen bovendien. Kopen dus, zeggen de analisten, al wordt het koersdoel wel verlaagd. 

 

Ook John Beijer, directeur van Beursfoon, behoudt het vertrouwen en stelt dat de huidige dip een mooie gelegenheid biedt om te kopen. Bovendien gokken sommigen op het feit dat er in de VS een nieuwe consolidatieronde aankomt, waarbij Ahold Delhaize – of toch het Amerikaanse deel ervan – een interessante overnameprooi kan worden. Dat zou voor de beleggers een leuke premie kunnen inhouden. Het aandeel herstelt nu dan ook van de zware klappen.
 

Slinkende marges

Bij Colruyt spelen andere elementen: de discounter is geen wereldspeler, en dat is een sterkte en een zwakte tegelijk. Een sterkte omdat niemand de Belgische consument beter kent dan Colruyt. En België is klein, dus de kans dat Amazon er een prioriteit van maakt, is onbestaande. Deze markt zal nog wel eventjes in de relatieve luwte blijven. 

 

Maar het is ook een zwakte, want Colruyt is een grote vis in een kleine bokaal, waardoor het groeipotentieel miniem is geworden. De Franse activiteiten overtuigen niet echt en op de Belgische markt ondervindt de retailer steeds fellere concurrentie van veel grotere internationale spelers met superieure koopkracht. Met slimme promoties en grote investeringen in communicatie ondergraven Aldi, Lidl en Ahold Delhaize het laagsteprijzenmodel van Colruyt, dat hierdoor de marges ziet slinken. 

 

Uitgeholde prijsgarantie

De houdbaarheid van de Colruyt-strategie wordt nu openlijk in vraag gesteld. Een verdere groei van e-commerce zal daar geen goed aan doen, want hoe kan Colruyt reageren op de lagere foodprijzen in buitenlandse webshops? Kijk maar naar het prijsniveau bij amazon.fr. De laagsteprijsgarantie heeft lang goed gewerkt in de beschermde markt die België was, maar met toenemende grensaankopen (off- en online) wordt die garantie uitgehold. Een analyse die hard moet aankomen in Halle. 

 

Wat Colruyt betreft klinken de kenners dan ook veel minder enthousiast. De groeivooruitzichten zijn dubieus, het aandeel is te duur. Een meerderheid van de beursanalisten hanteert nu een verkoopadvies voor het Colruyt-aandeel, meldt De Tijd, en slechts één beurshuis, Morgan Stanley, is nog positief. Zorgwekkend. Of is dat een understatement?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.