OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet | RetailDetail

OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet

OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet

"Klanten bij de afhaaldienst Collect & Go voor dezelfde producten meer laten betalen dan in de offline Colruyt-winkels is geen goed idee", stellen onderzoekers van de KU Leuven in onderstaand opiniestuk.

Misvatting

Uit recent onderzoek van Kristina Melis, Els Breugelmans & Lien Lamey van de onderzoeksgroep Marketing van de KU Leuven, blijkt dat klanten net meer gaan besteden als de prijzen van de online en de offline winkel op elkaar zijn afgestemd.

 

Colruyt maakt dan ook een misvatting door te denken dat gewone winkels en webwinkels twee aparte zaken zijn. Dat klopt niet, toch zeker niet in de ogen van de klant! Op het moment dat een klant beslist om voor het eerst online te gaan kopen, is hij/zij geneigd om bij zijn favoriete winkel te blijven. Maar dan verwacht die klant wel dezelfde prijs en hetzelfde assortiment als in zijn favoriete fysieke winkel.

 

Een kwestie van vertrouwen

Consumenten die beginnen met online boodschappen percipiëren dit doorgaans als ‘risicovol’. Het onlinekanaal is een nieuw kanaal waar ze de gebruiken niet van kennen. Bovendien moeten ze vertrouwen krijgen in de praktijken van een online supermarkt (bijvoorbeeld hebben groenten en fruit dezelfde verse staat als in de offline supermarkt). Om deze reden klampen consumenten zich, in het beginstadium, vast aan hun vertrouwde offline winkel om online aankopen te doen.

 

De meeste klanten maken eigenlijk geen onderscheid tussen het online en offlinekanaal. Het is dan ook niet vreemd dat een betere afstemming van onlineprijzen en het assortiment met die van de offline winkel het aankoopgedrag positief beïnvloedt. Dit verhoogt namelijk de vertrouwdheid en verlaagt het risico van het online winkelen bij die winkelketen. Bovendien vereenvoudigt dit het beslissingsproces doordat consumenten zich kunnen beroepen op voorgaande kennis omtrent prijs en assortiment.

 

Uitgaven verschuiven

We bestudeerden de wijzigingen in aankoopgedrag bij consumenten die de stap zetten van de fysieke naar de online supermarkt. Daarvoor namen we 7907 klanten van de vier grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk onder de loep. We zagen dat consumenten die online gaan, vaker naar hun vertrouwde fysieke winkel gaan én meer beginnen te besteden bij die keten. Deze klanten verschuiven een groter deel van hun totale supermarktuitgaven naar de online bezochte winkelketen, in het nadeel van de concurrerende supermarkten. 

 

De stap naar online winkelen impliceert een serieuze verandering in het habituele winkelgedrag en resulteert in het herbekijken van het uitgavepatroon. Gemiddeld stijgt het aandeel van de uitgaven toegewezen aan die winkelketen met 4%. Ketens die zorgen voor integratie tussen hun online en fysieke winkels, en die dus dezelfde prijs en hetzelfde assortiment aanbieden, blijken zelfs nog succesvoller.

 

Klanten die online kopen worden niet afgeschrikt door de servicekost (bij Collect & Go 5.5 €) die tegenover de onlineservice staat, maar hen meer laten betalen voor dezelfde producten is dus geen verstandige zet.


Kristina Melis, Els Breugelmans & Lien Lamey
Onderzoeksgroep Marketing KU Leuven

Bronnen: 
Melis, K., Campo, K., Lamey, L., & Breugelmans, E. (2016) “A Bigger Slice of the Multichannel Grocery Pie: When Does Consumers' Online Channel Use Expand Retailers' Share of Wallet?”, Forthcoming in Journal of Retailing (2016), DOI: 10.1016/j.jretai.2016.05.001.

Melis, K., Campo, K., Breugelmans, E. & Lamey, L. (2015) “Multi-channel Grocery Shopping: The Dynamic Impact of Online Shopping Experience on Online Store Choice”, Journal of Retailing, 91 (2), 272-288.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.