Opinie: Waar blijft die gezondere kassa? | RetailDetail

Opinie: Waar blijft die gezondere kassa?

Opinie: Waar blijft die gezondere kassa?
Foto RetailDetail

Snoepgoed aan de kassa is beursgevoelige informatie. Dat bleek toen we met de RetailDetail Food redactie besloten om eens te polsen hoe het zit met de vele goede voornemens die retailers in het verleden de wereld instuurden.


Geen commentaar


Fabrikanten blijken hier een onderbouwde en genuanceerde visie op te hebben, zelfstandige winkeliers tonen zich bewust van de problematiek, al voelen ze zich niet geroepen om een voortrekkersrol te spelen. Maar hun hoofdkantoren wensen zich van commentaar te onthouden. Officieel wegens “gevoelige informatie” en “binnenkort publiceren we onze financiële resultaten”. 


Het is bepaald geen nieuw gespreksonderwerp, nochtans. Al decennia staat gezondheid hoog op de agenda van retailers en fabrikanten. Al even lang ergeren ouders zich groen en geel aan de verleiding waaraan hun jonge kinderen worden blootgesteld, op het einde van de winkeltrip. Met soms gênante scènes tot gevolg. Je zou verwachten dat hier mooie opportuniteiten voor het grijpen liggen. Waarom zou een gezonder aanbod niet juist voor méér kassa-omzet kunnen zorgen? 
 

Gezonde alternatieven


Wat retailers aan de check-out doen, is gewoon zichtbaar voor iedereen. Daar kun je niet geheim over doen. En we zien dat sommige retailers wel degelijk inspanningen leveren, zonder daarover hoog van de toren te blazen. Carrefour bijvoorbeeld zorgt voor alternatieven aan de kassa, maar communiceert er (voorlopig) niet over. Albert Heijn plaatst meubels met gezondere producten tussen de kassa’s. Lidl is duidelijk over z’n beleid. Ook heel wat zelfstandige ondernemers nemen maatregelen. Internationaal zet de Britse retailer Tesco de toon, en dat al sinds… 1994. Echt voor de hand liggend, toch? 


De terughoudendheid bij onze grote retailers is dan ook een beetje verwonderlijk. Dat ze dit thema onbelangrijk vinden, lijkt me weinig geloofwaardig. De conclusie die zich opdringt is de volgende: achter de schermen, in alle stilte, zijn deze retailers druk bezig met het formuleren van een gezond kassabeleid dat zeer binnenkort landelijk zal worden uitgerold, tot grote vreugde van een meerderheid van de shoppers. En wij waren met onze vragen gewoon wat te vroeg. We mochten het nog even niet weten. Kan gebeuren. Geen probleem. Intussen ben ik al wel heel benieuwd geworden!

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.