Oprichter Booking.com bouwt grootste melkstal van Nederland | RetailDetail

Oprichter Booking.com bouwt grootste melkstal van Nederland

Oprichter Booking.com bouwt grootste melkstal van Nederland

Kees Koolen, medeoprichter van Booking.com, wil boer worden: hij heeft een aanvraag ingediend om in de Achterhoek een melkveebedrijf met 1.455 koeien uit te baten. Dat zou meteen het grootste van Nederland worden.

Van de nieuwe naar de oude economie

Koolen maakte naam en faam als medeoprichter van Booking.com, een internetplatform voor het reserveren van hotelkamers. Hij verkocht zijn participatie in 2005 aan Priceline en sindsdien is de Brabander vooral actief als investeerder: zo stapte hij onder meer in het kapitaal van taxidienst Uber. Zijn vermogen wordt door het zakenblad Quote op meer dan 100 miljoen euro geschat.

 

Als boerenzoon is hij echter nooit zijn afkomst vergeten: enkele maanden geleden ontvouwde hij zijn plannen om voor eind 2016 in het zuidoosten van Brazilië een melkveebedrijf te hebben met 100.000 koeien. De 31.000 hectare land die nodig zijn om de dieren te weiden, zijn intussen al aangekocht. De bedoeling is de melk op het bedrijf zelf te verwerken en deels te exporteren.

 

Ook in eigen land heeft nu Koolen plannen, al zijn die iets kleinschaliger: in het dorpje Wichmond wil hij een stal uitbaten waarin 1.455 melkkoeien een onderkomen kunnen hebben. Het zou meteen de grootste stal van Nederland worden. Koolen ziet de toekomst van de melkveehouderij erg positief in: door de groei van de wereldbevolking is er immers behoefte aan meer voeding.

 

Het hele opzet veroorzaakt echter onrust onder de 600 inwoners: wat naar internationale normen bescheiden is, is dat naar Nederlandse maatstaven immers meestal niet. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.