Oprichter Booking.com bouwt grootste melkstal van Nederland | RetailDetail

Oprichter Booking.com bouwt grootste melkstal van Nederland

Oprichter Booking.com bouwt grootste melkstal van Nederland

Kees Koolen, medeoprichter van Booking.com, wil boer worden: hij heeft een aanvraag ingediend om in de Achterhoek een melkveebedrijf met 1.455 koeien uit te baten. Dat zou meteen het grootste van Nederland worden.

Van de nieuwe naar de oude economie

Koolen maakte naam en faam als medeoprichter van Booking.com, een internetplatform voor het reserveren van hotelkamers. Hij verkocht zijn participatie in 2005 aan Priceline en sindsdien is de Brabander vooral actief als investeerder: zo stapte hij onder meer in het kapitaal van taxidienst Uber. Zijn vermogen wordt door het zakenblad Quote op meer dan 100 miljoen euro geschat.

 

Als boerenzoon is hij echter nooit zijn afkomst vergeten: enkele maanden geleden ontvouwde hij zijn plannen om voor eind 2016 in het zuidoosten van Brazilië een melkveebedrijf te hebben met 100.000 koeien. De 31.000 hectare land die nodig zijn om de dieren te weiden, zijn intussen al aangekocht. De bedoeling is de melk op het bedrijf zelf te verwerken en deels te exporteren.

 

Ook in eigen land heeft nu Koolen plannen, al zijn die iets kleinschaliger: in het dorpje Wichmond wil hij een stal uitbaten waarin 1.455 melkkoeien een onderkomen kunnen hebben. Het zou meteen de grootste stal van Nederland worden. Koolen ziet de toekomst van de melkveehouderij erg positief in: door de groei van de wereldbevolking is er immers behoefte aan meer voeding.

 

Het hele opzet veroorzaakt echter onrust onder de 600 inwoners: wat naar internationale normen bescheiden is, is dat naar Nederlandse maatstaven immers meestal niet. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.