Overname Kaiser’s Tengelmann door Edeka komt er mogelijk niet | RetailDetail

Overname Kaiser’s Tengelmann door Edeka komt er mogelijk niet

Overname Kaiser’s Tengelmann door Edeka komt er mogelijk niet

Het gerechtshof in Düsseldorf heeft een streep getrokken door de eerdere goedkeuring van de Duitse minister van economische zaken Sigmar Gabriel rond de overname van Kaiser’s Tengelmann door Edeka. Volgens de rechter was de minister niet objectief genoeg.

Banenbehoud

Door die beslissing kan het nu jaren duren voor het gerechtshof zelf met een beslissing komt, waardoor de overname van Kaiser’s Tengelmann bijzonder onzeker wordt. De filialen van de keten zijn immers al jaren verlieslatend en staan volgens eigenaar Karl-Erivan Haub op de rand van een faillissement.

 

Omdat daarbij 16.000 banen verloren zouden gaan, besloot minister Gabriel tegen de beslissing van de Duitse mededingingsautoriteit toch de overname door Edeka goed te keuren. Die mededingingsautoriteit vreest dat Edeka in een aantal steden te dominant zal worden, maar dat was volgens de minister ondergeschikt aan het behoud van zo veel banen.

 

Gabriel eiste wel dat de komende zeven jaar 97% van de banen bij filialen behouden zou blijven, maar het gerechtshof stelt dat het niet duidelijk is of Edeka die eis kan en moet inwilligen. Volgens de rechter waren ook de geheime gesprekken tussen Gabriel en de topmensen bij de twee supermarktketens niet helemaal koosjer en werd daarbij concurrent Rewe flink benadeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.