Overname SABMiller kan leiden tot verkoop Grolsch | RetailDetail

Overname SABMiller kan leiden tot verkoop Grolsch

Overname SABMiller kan leiden tot verkoop Grolsch

De overname van SABMiller door AB InBev zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat er verschillende biermerken van de hand moeten worden gedaan, om zo de concurrentiewaakhonden gerust te stellen.

Verkoop MillerCoors

AB InBev bracht vorige week een officieel bod uit van ongeveer 100 miljoen euro op SABMiller. Als de fusie volledig rond is zullen de twee grootste bierbrouwers ter wereld samen één bedrijf vormen, waardoor ze een heel groot stuk van de markt in handen krijgen.


Er werd daarom ook al onmiddellijk aangekondigd dat SABMiller zijn aandeel in de Amerikaanse joint venture MillerCoors van de hand gaat doen. Partner Molson Coors krijgt zo alle aandelen van die onderneming in zijn bezit.


Het is echter maar de vraag of dat voldoende zal zijn. Het lijkt er immers op dat SABMiller ook gedwongen zal worden om de Britse activiteiten van Grolsch en Peroni van de hand te doen. Ook het aandeel in de Turkse brouwer Efes en de Chinese activiteiten van SABMiller liggen op het kapblok.


Dat alles moet samen ongeveer 6,5 miljard euro in het laatje brengen, waarbij de verkoop van de Chinese activiteiten goed zal zijn voor bijna de helft van dat bedrag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.