Overname van Danone door Kraft Heinz op komst? | RetailDetail

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?
Shutterstock

Er gaan geruchten de ronde dat Kraft Heinz zijn oog heeft laten vallen op Danone, na het gefaalde overnamebod op Unilever. Een deal tussen beide partijen is echter nog ver weg, menen analisten.

Veel potentieel

Het zijn vooral de aandeelhouders van Kraft Heinz die het bedrijf onder druk zetten om nog eens een overname te doen. De groep mikt immers op grote winsten op korte termijn en daar hoort af en toe een overname bij. Het doel was eigenlijk om Unilever binnen te rijven, maar aangezien die deal is afgesprongen zou nu de blik gevallen zijn op het Franse Danone.

 

Een overname van Danone past  volledig binnen het plaatje van Kraft Heinz: de Franse zuivelproducent beschikt over enkele belangrijke merken in groeimarkten, zorgt voor verdere internationale expansie voor Kraft Heinz en er het brengt heel wat mogelijkheden mee om kosten te besparen. Vooral dat laatste is iets waar Kraft Heinz vaak werk van maakt bij een overname.

 

Maar ook veel problemen

Langs de andere kant zullen er ongetwijfeld enkele problemen opduiken wanneer een Amerikaans bedrijf probeert om een bekend Frans bedrijf in te lijven, vooral als die overnemer bekend staat voor het schrappen van heel wat banen na een overname. Danone zal dan ook ongetwijfeld een aantal moeilijke eisen stellen, zoals het behoud van banen, belangrijke zitjes in de raad van bestuur en een groot deel van de aandelen in de nieuwe groep. Daarnaast zal Kraft Heinz beloftes moeten doen rond het assortiment van Danone, dat gezond en duurzaam moet blijven.

 

Analisten gaan er dan ook van uit dat eventuele onderhandelingen nog moeilijker zullen zijn dan die met Unilever, die uiteindelijk op niets uitdraaiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.