Overname van Danone door Kraft Heinz op komst? | RetailDetail

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?
Shutterstock

Er gaan geruchten de ronde dat Kraft Heinz zijn oog heeft laten vallen op Danone, na het gefaalde overnamebod op Unilever. Een deal tussen beide partijen is echter nog ver weg, menen analisten.

Veel potentieel

Het zijn vooral de aandeelhouders van Kraft Heinz die het bedrijf onder druk zetten om nog eens een overname te doen. De groep mikt immers op grote winsten op korte termijn en daar hoort af en toe een overname bij. Het doel was eigenlijk om Unilever binnen te rijven, maar aangezien die deal is afgesprongen zou nu de blik gevallen zijn op het Franse Danone.

 

Een overname van Danone past  volledig binnen het plaatje van Kraft Heinz: de Franse zuivelproducent beschikt over enkele belangrijke merken in groeimarkten, zorgt voor verdere internationale expansie voor Kraft Heinz en er het brengt heel wat mogelijkheden mee om kosten te besparen. Vooral dat laatste is iets waar Kraft Heinz vaak werk van maakt bij een overname.

 

Maar ook veel problemen

Langs de andere kant zullen er ongetwijfeld enkele problemen opduiken wanneer een Amerikaans bedrijf probeert om een bekend Frans bedrijf in te lijven, vooral als die overnemer bekend staat voor het schrappen van heel wat banen na een overname. Danone zal dan ook ongetwijfeld een aantal moeilijke eisen stellen, zoals het behoud van banen, belangrijke zitjes in de raad van bestuur en een groot deel van de aandelen in de nieuwe groep. Daarnaast zal Kraft Heinz beloftes moeten doen rond het assortiment van Danone, dat gezond en duurzaam moet blijven.

 

Analisten gaan er dan ook van uit dat eventuele onderhandelingen nog moeilijker zullen zijn dan die met Unilever, die uiteindelijk op niets uitdraaiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.