Paardenvlees: extra controles in supermarkten | RetailDetail

Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Nederlandse supermarkten scherpen het toezicht op kant-en-klaarmaaltijden van hun huismerkleveranciers aan. Daarmee willen ze garanderen dat het etiket correct de ingrediënten van de maaltijd weergeeft.

Meer controles moeten vertrouwen herstellen

De supermarkten reageren daarmee op het schandaal rond paardenvlees dat Europa nog altijd in zijn greep heeft. "Supermarkten doen sowieso controles, maar er worden extra risicogerichte controles uitgevoerd als daar aanleiding toe is", legt een woordvoerder van brancheorganisatie CBL uit.

 

De afgelopen weken bleek er in verschillende producten van een aantal winkelketens paardenvlees te zitten, terwijl dat niet op de verpakking stond. Hoewel de meeste bronnen claimen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid was, schaadde de affaire toch het vertrouwen van veel consumenten. Resultaten van het onderzoek worden alleen naar buiten gebracht als daar aanleiding voor is.

 

De een zijn dood...

Supermarktketen Vomar, aangesloten bij het CBL, speelt op geheel eigen wijze in op de paardenvlees-affaire. In de weekfolder van de onderneming biedt het bedrijf worst, vleeswaren, paardenlappen en paardenbiefstukken aan met twintig procent korting.

 

Vomar is één van de weinige supermarktketens met paardenvlees in het assortiment. De onderneming hoefde voor de actie geen extra assortiment op te nemen. Sinds het uitbreken van de affaire zegt Vomar een sterk verhoogde vraag naar paardenvlees te zien in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.