Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Nederlandse supermarkten scherpen het toezicht op kant-en-klaarmaaltijden van hun huismerkleveranciers aan. Daarmee willen ze garanderen dat het etiket correct de ingrediënten van de maaltijd weergeeft.

Meer controles moeten vertrouwen herstellen

De supermarkten reageren daarmee op het schandaal rond paardenvlees dat Europa nog altijd in zijn greep heeft. "Supermarkten doen sowieso controles, maar er worden extra risicogerichte controles uitgevoerd als daar aanleiding toe is", legt een woordvoerder van brancheorganisatie CBL uit.

 

De afgelopen weken bleek er in verschillende producten van een aantal winkelketens paardenvlees te zitten, terwijl dat niet op de verpakking stond. Hoewel de meeste bronnen claimen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid was, schaadde de affaire toch het vertrouwen van veel consumenten. Resultaten van het onderzoek worden alleen naar buiten gebracht als daar aanleiding voor is.

 

De een zijn dood...

Supermarktketen Vomar, aangesloten bij het CBL, speelt op geheel eigen wijze in op de paardenvlees-affaire. In de weekfolder van de onderneming biedt het bedrijf worst, vleeswaren, paardenlappen en paardenbiefstukken aan met twintig procent korting.

 

Vomar is één van de weinige supermarktketens met paardenvlees in het assortiment. De onderneming hoefde voor de actie geen extra assortiment op te nemen. Sinds het uitbreken van de affaire zegt Vomar een sterk verhoogde vraag naar paardenvlees te zien in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top