Paardenvlees: extra controles in supermarkten | RetailDetail

Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Nederlandse supermarkten scherpen het toezicht op kant-en-klaarmaaltijden van hun huismerkleveranciers aan. Daarmee willen ze garanderen dat het etiket correct de ingrediënten van de maaltijd weergeeft.

Meer controles moeten vertrouwen herstellen

De supermarkten reageren daarmee op het schandaal rond paardenvlees dat Europa nog altijd in zijn greep heeft. "Supermarkten doen sowieso controles, maar er worden extra risicogerichte controles uitgevoerd als daar aanleiding toe is", legt een woordvoerder van brancheorganisatie CBL uit.

 

De afgelopen weken bleek er in verschillende producten van een aantal winkelketens paardenvlees te zitten, terwijl dat niet op de verpakking stond. Hoewel de meeste bronnen claimen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid was, schaadde de affaire toch het vertrouwen van veel consumenten. Resultaten van het onderzoek worden alleen naar buiten gebracht als daar aanleiding voor is.

 

De een zijn dood...

Supermarktketen Vomar, aangesloten bij het CBL, speelt op geheel eigen wijze in op de paardenvlees-affaire. In de weekfolder van de onderneming biedt het bedrijf worst, vleeswaren, paardenlappen en paardenbiefstukken aan met twintig procent korting.

 

Vomar is één van de weinige supermarktketens met paardenvlees in het assortiment. De onderneming hoefde voor de actie geen extra assortiment op te nemen. Sinds het uitbreken van de affaire zegt Vomar een sterk verhoogde vraag naar paardenvlees te zien in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.