Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Paardenvlees: extra controles in supermarkten

Nederlandse supermarkten scherpen het toezicht op kant-en-klaarmaaltijden van hun huismerkleveranciers aan. Daarmee willen ze garanderen dat het etiket correct de ingrediënten van de maaltijd weergeeft.

Meer controles moeten vertrouwen herstellen

De supermarkten reageren daarmee op het schandaal rond paardenvlees dat Europa nog altijd in zijn greep heeft. "Supermarkten doen sowieso controles, maar er worden extra risicogerichte controles uitgevoerd als daar aanleiding toe is", legt een woordvoerder van brancheorganisatie CBL uit.

 

De afgelopen weken bleek er in verschillende producten van een aantal winkelketens paardenvlees te zitten, terwijl dat niet op de verpakking stond. Hoewel de meeste bronnen claimen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid was, schaadde de affaire toch het vertrouwen van veel consumenten. Resultaten van het onderzoek worden alleen naar buiten gebracht als daar aanleiding voor is.

 

De een zijn dood...

Supermarktketen Vomar, aangesloten bij het CBL, speelt op geheel eigen wijze in op de paardenvlees-affaire. In de weekfolder van de onderneming biedt het bedrijf worst, vleeswaren, paardenlappen en paardenbiefstukken aan met twintig procent korting.

 

Vomar is één van de weinige supermarktketens met paardenvlees in het assortiment. De onderneming hoefde voor de actie geen extra assortiment op te nemen. Sinds het uitbreken van de affaire zegt Vomar een sterk verhoogde vraag naar paardenvlees te zien in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top