Paasomzet van de supermarkten valt tegen | RetailDetail

Paasomzet van de supermarkten valt tegen

Paasomzet van de supermarkten valt tegen

De Nederlandse supermarkten hebben rond Pasen iets minder omzet geboekt dan vooraf verwacht. In de aanloop naar het paasfeest werd in totaal voor 751 miljoen ingekocht bij de supermarkten, vooraf werd 761 miljoen verwacht.

Totale omzet is gestegen

De totale supermarktomzet steeg in de periode rond Pasen met 3,4 procent naar 3,22 miljard euro. De groei is vooral te danken aan het feit dat Nederlandse consumenten vaker naar de supermarkt gingen, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK over de maand april. Het bedrag per bezoek bleef vrijwel gelijk.

 

Hoewel het paaseffect kleiner was dan verwacht, heeft de extra omzet die de feestdag met zich meebracht de sector een positieve 'boost' gegeven. De goede cijfers in april, te danken aan een laat paasfeest, trekken de cijfers over het hele jaar immers weer een stuk omhoog: over de eerste vier maanden van dit jaar noteert GfK nu nog slechts een omzetdaling van 0,4 procent voor de supermarkten.

 

Promotiedruk toegenomen

De promotiedruk is afgelopen jaar gestegen naar 18,2 procent, ten opzichte van 17,7 procent in 2012. Concreet betekent het dat van iedere honderd euro aan omzet 18,20 euro door klanten wordt uitgegeven aan producten die in de aanbieding zijn.

 

Vooral schoonmaakartikelen en producten met betrekking tot persoonlijke verzorging werden gedurende 2013 vaker gekocht als de supermarkt ze met korting verkocht. Vers vlees, gevogelte en vis werden juist minder vaak via een aanbieding gekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.