Paasomzet van de supermarkten valt tegen | RetailDetail

Paasomzet van de supermarkten valt tegen

Paasomzet van de supermarkten valt tegen

De Nederlandse supermarkten hebben rond Pasen iets minder omzet geboekt dan vooraf verwacht. In de aanloop naar het paasfeest werd in totaal voor 751 miljoen ingekocht bij de supermarkten, vooraf werd 761 miljoen verwacht.

Totale omzet is gestegen

De totale supermarktomzet steeg in de periode rond Pasen met 3,4 procent naar 3,22 miljard euro. De groei is vooral te danken aan het feit dat Nederlandse consumenten vaker naar de supermarkt gingen, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK over de maand april. Het bedrag per bezoek bleef vrijwel gelijk.

 

Hoewel het paaseffect kleiner was dan verwacht, heeft de extra omzet die de feestdag met zich meebracht de sector een positieve 'boost' gegeven. De goede cijfers in april, te danken aan een laat paasfeest, trekken de cijfers over het hele jaar immers weer een stuk omhoog: over de eerste vier maanden van dit jaar noteert GfK nu nog slechts een omzetdaling van 0,4 procent voor de supermarkten.

 

Promotiedruk toegenomen

De promotiedruk is afgelopen jaar gestegen naar 18,2 procent, ten opzichte van 17,7 procent in 2012. Concreet betekent het dat van iedere honderd euro aan omzet 18,20 euro door klanten wordt uitgegeven aan producten die in de aanbieding zijn.

 

Vooral schoonmaakartikelen en producten met betrekking tot persoonlijke verzorging werden gedurende 2013 vaker gekocht als de supermarkt ze met korting verkocht. Vers vlees, gevogelte en vis werden juist minder vaak via een aanbieding gekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.