Patrick De Maeseneire volgende voorzitter Barry Callebaut

Patrick De Maeseneire volgende voorzitter Barry Callebaut

Patrick De Maeseneire volgende voorzitter Barry Callebaut

De Belg Patrick De Maeseneire is voorgedragen als voorzitter van de Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut. Hij volgt Andreas Jacobs op, die in december de raad van bestuur verlaat.

Al CEO van 2002 tot 2009

Officieel moet de voordracht van Patrick De Maeseneire nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders (op 7 december), maar aangezien De Maeseneire algemeen directeur is van de Zwitserse participatiemaatschappij Jacobs Holding en die laatste een meerderheidsbelang heeft in Barry Callebaut, is de benoeming nog maar een formaliteit.

 

De Maeseneire, die Jacobs Holding al vertegenwoordigde in de raad van bestuur van Barry Callebaut, was van 2002 tot 2009 CEO van de chocoladereus die tegenwoordig een kwart van alle chocolade wereldwijd produceert.

 

De voordracht werd bekendgemaakt in de marge van de jaarresultaten. Het Zwitserse bedrijf sloot zijn gebroken boekjaar 2015-2016 af met meer omzet, maar minder winst: de omzet steeg met 7% tot 6,68 miljard Zwitserse frank, een slordige 6,2 miljard euro. In volume was er een groei met 2,2% tot 1,8 miljoen ton. De winst kwam uit op 219 miljoen Zwitserse frank (ca. 200 miljoen euro), 8,7% minder dan in het boekjaar voordien. De groep wijt die daling aan de moeilijke omstandigheden op de cacaomarkt, aan herstructureringslasten en aan wisselkoerseffecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.