Peas&Love mikt op 150 stadsboerderijen op daken

Peas&Love mikt op 150 stadsboerderijen op daken

Peas&Love mikt op 150 stadsboerderijen op daken
© Peas&Love

De Brusselse start-up Peas&Love, die stadsboerderijen op daken creëert en verhuurt, heeft 1,2 miljoen euro opgehaald bij enkele Franse investeerders. Met dat verse geld wil oprichter Jean-Patrick Scheepers de komende vijf jaar 150 nieuwe stadslandbouwprojecten 'uit de grond' stampen.

 

Van 4 naar 150 dakboerderijen

Peas&Love werd in 2015 opgericht en telt intussen 600 percelen op vier stadsboerderijen: twee in Brussel (eentje op het dak van winkelcomplex Cameleon in Sint-Lambrechts-Woluwe en een tijdelijke ‘pop-up’ boven op de WTC-toren in de Noordwijk) en twee in Parijs (eentje op een hotel en eentje op het dak van de hoofdzetel van BNP Paribas).

 

Voor 38 euro per maand kunnen buurtbewoners er een moestuintje huren van 3 m² - een combinatie van een plantenbak en een verticale tuin (volgens de principes van permacultuur) - met een zeventigtal soorten groenten, fruit en kruiden die op biologische wijze worden geteeld. Groene vingers zijn niet nodig, want een professionele tuinier (doorgaans een bio-ingenieur) zorgt voor het onderhoud. Het enige wat de huurder zelf moet doen, is zijn opbrengst komen oogsten. Volgens Scheepers is dat ongeveer 30 kilo per jaar: “Over een jaar genomen ben je met deze groenten en fruit goedkoper af dan wanneer je vergelijkbare producten in de supermarkt koopt”, stelt de oprichter.

 

Peas&Love wist zopas 1,2 miljoen euro op te halen: “Met die steun willen we onze Europese uitbreiding financieren. De ambitie is om de komende vijf jaar 150 boerderijen te openen in 12 Europese regio's”, zegt hij in Het Nieuwsblad. Hij denkt dan aan Amsterdam, Londen, Berlijn en Lyon. In Brussel ziet Peas&Love ruimte voor vijf of zes extra locaties, in Parijs is er zelfs potentieel voor een dertigtal. En hoewel Scheepers vooral mikt op grootsteden, sluit hij ook Vlaanderen niet bij voorbaat uit: ““Antwerpen en Gent staan op het verlanglijstje, het is gewoon een kwestie van de juiste locatie te vinden. Suggesties zijn altijd welkom.”

 

Pal op de trend van het moment

Toen Scheepers vijf jaar geleden voor het eerst over zijn plannen sprak, werd hij gek verklaard. Intussen lijkt de trein echter goed en wel vertrokken: “In juni vorig jaar ging de eerste Peas&Love-moestuin open in Brussel en de 275 percelen waren allemaal in een mum van tijd verhuurd. Hetzelfde gebeurde in Parijs.”

 

Een succes dat de oprichter naar eigen zeggen niet verbaast: “Peas&Love speelt dan ook volledig in op dé drie maatschappelijke trends van het moment: de vraag naar gezondere, natuurlijke en lokale voedingsproducten; de interesse voor nieuwe consumptie-ervaringen die alle zintuigen aanspreken en, last but not least, de vraag om de natuur meer ruimte te geven in onze steden. Tegelijk creëren we een plek waar mensen elkaar weer kunnen ontmoeten en een zinvolle vrijetijdsbesteding delen. Daar wordt iedereen beter van.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.