Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen | RetailDetail

Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen

Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen
Shutterstock

Het koffiebedrijf Pelican Rouge verhuist zijn Belgisch kantoor aan de Boomsesteenweg in Aartselaar naar het Kendall-gebouw aan de Brouwersvliet in Antwerpen. Daarmee komt het bedrijf weer thuis op de plaats waar het in 1863 allemaal begon.

 

Terug naar 1863

Meer dan 150 jaar geleden gingen de handelaar in koloniale waren Joseph van Leckwyck en zijn zonen aan het Eilandje in Antwerpen van start met de Continentale Maatschappij voor het Branden van Koffie. Als handelsmerk kozen ze voor ‘De Roode Pelikaan’. Het ging om de eerste professionele koffiebranderij in België.


Zowat hondertwintig jaar zou dat zo blijven. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw kwam de Roode Pelikaan echter in Nederlandse handen. Bovendien verdween de industriële activiteit uit het stadscentrum, omdat het wegens milieuredenen niet langer evident was om op die plaats een dergelijk bedrijf in stand te houden. De productie zit sindsdien in het Nederlandse Dordrecht.


In 2014 zou de Roode Pelikaan ook zijn naam kwijtspelen. Voortaan werd het Pelican Rouge. Internationaal bekte de Nederlandse naam niet goed en bovendien vielen Nederlandstaligen over de oud-Nederlandse schrijfwijze met twee ‘o’s.

 

Eerst de shop, dan de administratie

In 2015 keerde het bedrijf niettemin terug naar zijn wortels met de opening van de Pelican Rouge Experience Shop, die de consument weer moet laten kennismaken met het merk. De shop moest ook de eerste worden in een netwerk van dergelijke zaken in de hoofdsteden van landen waar het bedrijf actief is.

 


Nu keert ook de Belgische administratieve en commerciële hoofdzetel vanuit Aartselaar terug naar Antwerpen, om zich naast de Experience Shop te vestigen. Door de groei van de voorbije jaren en de vooropgestelde verdere expansie was de huidige locatie te klein geworden.

 

Marktleider op bedrijvenmarkt

Het bedrijf telt 316 werknemers. Zij werkten vorig jaar een omzet van 54,5 miljoen euro bijeen. In totaal werden vorig jaar in België 217.605.072 kopjes Pelican Rouge-koffie gedronken.


Pelican Rouge is de voorbije jaren in België marktleider geworden op gebied van koffie in bedrijven, waar het liefst 14.900 automaten heeft staan. Daarnaast is het merk aan een opmars in de horeca bezig. De koffies van Pelican Rouge worden geschonken in 1.875 horecazaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.