Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen | RetailDetail

Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen

Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen
Shutterstock

Het koffiebedrijf Pelican Rouge verhuist zijn Belgisch kantoor aan de Boomsesteenweg in Aartselaar naar het Kendall-gebouw aan de Brouwersvliet in Antwerpen. Daarmee komt het bedrijf weer thuis op de plaats waar het in 1863 allemaal begon.

 

Terug naar 1863

Meer dan 150 jaar geleden gingen de handelaar in koloniale waren Joseph van Leckwyck en zijn zonen aan het Eilandje in Antwerpen van start met de Continentale Maatschappij voor het Branden van Koffie. Als handelsmerk kozen ze voor ‘De Roode Pelikaan’. Het ging om de eerste professionele koffiebranderij in België.


Zowat hondertwintig jaar zou dat zo blijven. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw kwam de Roode Pelikaan echter in Nederlandse handen. Bovendien verdween de industriële activiteit uit het stadscentrum, omdat het wegens milieuredenen niet langer evident was om op die plaats een dergelijk bedrijf in stand te houden. De productie zit sindsdien in het Nederlandse Dordrecht.


In 2014 zou de Roode Pelikaan ook zijn naam kwijtspelen. Voortaan werd het Pelican Rouge. Internationaal bekte de Nederlandse naam niet goed en bovendien vielen Nederlandstaligen over de oud-Nederlandse schrijfwijze met twee ‘o’s.

 

Eerst de shop, dan de administratie

In 2015 keerde het bedrijf niettemin terug naar zijn wortels met de opening van de Pelican Rouge Experience Shop, die de consument weer moet laten kennismaken met het merk. De shop moest ook de eerste worden in een netwerk van dergelijke zaken in de hoofdsteden van landen waar het bedrijf actief is.

 


Nu keert ook de Belgische administratieve en commerciële hoofdzetel vanuit Aartselaar terug naar Antwerpen, om zich naast de Experience Shop te vestigen. Door de groei van de voorbije jaren en de vooropgestelde verdere expansie was de huidige locatie te klein geworden.

 

Marktleider op bedrijvenmarkt

Het bedrijf telt 316 werknemers. Zij werkten vorig jaar een omzet van 54,5 miljoen euro bijeen. In totaal werden vorig jaar in België 217.605.072 kopjes Pelican Rouge-koffie gedronken.


Pelican Rouge is de voorbije jaren in België marktleider geworden op gebied van koffie in bedrijven, waar het liefst 14.900 automaten heeft staan. Daarnaast is het merk aan een opmars in de horeca bezig. De koffies van Pelican Rouge worden geschonken in 1.875 horecazaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.