Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks
Shutterstock

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

 

Aangespoord door Ikea

De Amerikaanse fabrikant van onder meer Pepsi Cola, Lays en Quaker mag hiervoor de vlot lopende verkoop van de snacks bedanken. De verkoop van suikerhoudende frisdranken loopt de laatste tijd minder vlot, nu consumenten steeds vaker voor gezondere alternatieven kiezen. Daarom verving IKEA al de frisdranken door fruitwater in alle vestigingen. Om in te spelen op deze trend, zal Pepsico nieuwe, gezondere producten op de markt brengen.

 

In totaal steeg de omzet naar 16,09 miljard dollar (14 miljard euro) dankzij een sterke prestatie in Europa en Zuid-Afrika (+11%), terwijl de nettowinst daalde naar 1,82 miljard dollar (1,5 miljard euro). Volgens Indra Nooyi, CEO van de multinational sinds 2006, boekte het bedrijf voornamelijk op internationaal vlak een groei. In landen die economisch opkomen scoort het bedrijf goed met de frisdranken Pepsi en 7UP en de chips van het merk Lays. PepsiCo behoudt dan ook de verwachtingen voor het hele jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.