PepsiCo: mensen ontbijten en snacken weer

Zakken chips van Lay's
monticello / Shutterstock.com

Minder cola, meer ontbijt en chips: PepsiCo ziet duidelijk ander gedrag tijdens de coronacrisis. Dankzij zijn bredere aanbod, heeft de rivaal van Coca-Cola er daardoor een beter kwartaal opzitten.

 

Thuiswerkers snoepen de hele dag

PepsiCo verrast vriend en vijand met betere kwartaalcijfers dan verwacht: de organische omzet steeg met 7,9% terwijl een groei van 3,6% werd voorspeld. De netto-omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 13,9 miljard dollar (12,8 miljard euro).


De groei is te danken aan het gediversifieerde aanbod van de uitdager van Coca-Cola. Het hamstergedrag van consumenten aan het begin van de coronamaatregelen zorgde immers dat de chipsverkopen (afdeling Frito Lay pluste 7%) en ontbijtproducten (Quaker verkocht ook 7% meer) flink meer stegen dan vooraf ingeschat. 


“Er zijn echte veranderingen in de consumptie, met name op twee domeinen. Nummer één is het ontbijt thuis. Ten tweede werken de mensen thuis en hebben ze de neiging om overdag meer te snacken. We hebben dus een echte toename van het snoepen gezien. Als gevolg daarvan houdt die vraag stand. De drankindustrie is in dat opzicht uitdagender, omdat de out-of-homekanalen gesloten zijn”, zegt CFO Hugh Johnston tegenover Reuters.

 

PepsiCo gaat voor energiedrankjes

Rivaal Coca-Cola moest recent sterke dalingen toegeven, vooral sinds april. Dat komt omdat de frisdrankgroep zo’n 40% van zijn omzet buitenshuis haalt, ten opzichte van naar schatting 10% bij PepsiCo. Toch waarschuwt ook PepsiCo voor een zwaarder tweede kwartaal, nu restaurants, theaters en sportlocaties dicht blijven. De groep verwacht een organische omzetdaling tussen 1 en 5%.


Het bedrijf schrapt zijn jaarprognose, maar plant wel nog steeds 5,5 miljard dollar (5 miljard euro) aan dividenden uit te betalen en 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) aan eigen aandelen terug te kopen dit boekjaar. PepsiCo kondigde ook een nieuwe Noord-Amerikaanse distributieovereenkomst aan met Bang Energy-energiedrankjes, terwijl de groep een paar weken geleden nog Rockstar Energy Beverages kocht voor 3,85 miljard euro (3,54 miljard euro).