PepsiCo ontwikkelt ‘vrouwvriendelijke’ variant op Doritos | RetailDetail

PepsiCo ontwikkelt ‘vrouwvriendelijke’ variant op Doritos

PepsiCo ontwikkelt ‘vrouwvriendelijke’ variant op Doritos
Foto: Sean Locke Photography / Shutterstock.com

PepsiCo zit in het oog van een socialemediastorm omdat het ‘vrouwvriendelijke’ Doritos op de markt gaat brengen. Binnenkort lanceert het een aantal nieuwe producten die in een handtas passen, minder kraken en niet plakken.

 

"Vrouwen willen hun vingers niet aflikken"

Vrouwen zouden minder genieten van Doritos-chips omdat die te luid kraken en dames hun vingers niet willen aflikken. Dat zegt CEO Indra Nooyi van PepsiCo, waar ook Lay’s en Doritos deel van uitmaken. Op korte termijn zal Doritos een aantal varianten lanceren die zogezegd ‘vrouwvriendelijk’ zijn.  

 

Mannen, en dan vooral jonge mannen, houden ervan om als ze aan de bodem van een zakje Doritos komen hun vingers gretig af te likken en de laatste kruimels in hun mond te gieten, aldus Nooyi in een radiogesprek met Freakonomics Radio. Vrouwen willen dat ook, maar doen het niet: ze houden niet van de kraakgeluiden in het openbaar, gieten niet graag en willen hun vingers niet opvallend aflikken.

 

Daarom brengt PepsiCo weldra chips voor vrouwen op de markt, die anders ontworpen en verpakt zijn. Zo zullen de nieuwe producten minder kraken, een volle smaak afgeven zonder dat het aan de vingers blijft plakken en die in een handtas passen. “Want vrouwen hebben heel graag een snack in hun handtas”, klinkt het.

 

Storm aan reacties op sociale media

De uitspraak is deel van een veel langer radio-interview waarin Indra Nooyi het onder andere heeft over de uitdagingen waar PepsiCo voor staat nu consumenten zich steeds meer naar gezondheidsproducten richten en haar ervaringen als topvrouw, maar is op sociale en traditionele media een eigen leven gaan leiden.

 

Indra Nooyi – nota bene steevast hoog genoteerd in de lijst van meest invloedrijke (zaken)vrouwen van Forbes – haalt zich de woede op de hals van tal van vrouwenverenigingen, maar ook de pers en sociale media nemen de chips nu al op de korrel als genderstereotiep, overbodig en zelfs vrouwonvriendelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.