PepsiCo verkoopt minder drank, maar meer snacks

Quaker, een merk van ontbijtgranen van PepsiCo
Shutterstock.com

Ondanks de coronacrisis heeft PepsiCo een bemoedigend kwartaal achter de rug. De drankengigant zag de omzet wel met 3,1% dalen, maar dat was minder sterk dan verwacht. Vooral de snacks en ontbijtgranen deden het erg goed.

 

Extra kosten

PepsiCo boekte in het tweede kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 13 juni, een omzet van 15,95 miljard dollar (14 miljard euro). Daarmee overtrof het bedrijf wel de verwachting van analisten, die rekenden op een omzet van 15,38 miljard dollar (13,5 miljard euro). De nettowinst daalde van 2,04 miljard naar 1,65 miljard dollar (1,5 miljard euro). CEO Ramon Laguarta schat de extra kosten ten gevolge van de coronapandemie op bijna 400 miljoen dollar (350 miljoen euro).

 

De Noord-Amerikaanse drankenafdeling van PepsiCo zag zijn organische omzet met 7% afnemen, ondanks groei bij supermarkten en andere winkels. De sluiting van restaurants, bioscopen en sportstadions woog sterk op de verkoop. Toch werden niet alle drankjes even hard getroffen door corona: Pepsi Zero Sugar en Bubly kenden zelfs een omzetgroei met dubbele cijfers. Consumenten kochten er ook meer ontbijtgranen, en daarnaast groeide de snoep-en snackafdeling (Frito Lay) met 6%, schrijft CNBC.

 

Buiten Noord-Amerika daalde de organische omzet van PepsiCo in de regio’s Europa en Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Azië. In Latijns-Amerika bleven de opbrengsten stabiel, terwijl de regio Zuidoost-Azië en Oceanië een organische omzetgroei van 15% optekende.

 

Geen prognose

Laguarta zei dat het bedrijf in mei en juni tekenen van verbetering zag, omdat veel economieën begonnen te heropenen en consumenten hun oude gewoonten weer oppakten. Aan een voorspelling voor heel 2020 waagde hij zich echter niet, gezien de aanhoudende onzekerheid ten gevolge van de pandemie.