PepsiCo voert strijd tegen landroof op | RetailDetail

PepsiCo voert strijd tegen landroof op

PepsiCo voert strijd tegen landroof op

PepsiCo is gezwicht voor de druk van consumenten en Oxfam en belooft zijn inkoopbeleid voor palmolie, soja en suikerriet duurzamer te maken en zo landroof tegen te gaan.

272.000 handtekeningen tegen landroof

De koerswijziging van PepsiCo is een opsteker voor Behind The Brands, de campagne waarmee Oxfam de tien grootste voedselmultinationals van de wereld wil aansporen om hun toeleverings- en productieketen duurzamer te maken en die al door ruim 272.000 mensen werd ondertekend.

 

PepsiCo belooft om een grondig onderzoek in te stellen naar zijn effecten van zijn handel in landen als Brazilië (waar PepsiCo de meeste suiker inkoopt), Mexico, Thailand en de Filippijnen. Het concern gaat ook bekendmaken in welke drie landen het de meeste grondstoffen koopt en belooft tevens de namen van haar grootste toeleveranciers van palmolie, soja en suikerriet bekend te maken.

 

Toeleveranciers stelen gronden van boeren

Palmolie, soja en suikerriet zijn drie van de belangrijkste grondstoffen die de wereldwijde strijd om land aanwakkeren. Sommige toeleveranciers van multinationals deinzen er niet voor terug om de gronden van lokale boeren in te palmen, zo blijkt uit een onderzoek van Oxfam.

 

"PepsiCo zegt toe een einde te gaan maken aan landroof in zijn leveringsketen. Toeleveranciers die hun ingrediënten willen verkopen voor de productie van Lays, Doritos en Pepsi zullen moeten aantonen dat zij hun grond op verantwoorde wijze verkregen hebben", zegt Bert Dhondt, hoofd campagnes bij de Belgische afdeling van Oxfam-Solidariteit.

 

"Dit zou nooit gebeurd zijn indien honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen om bedrijven op te roepen de landrechten van mensen in hun leveringsketen te respecteren. Geen bedrijf is te groot om niet naar zijn klanten te hoeven luisteren. De voedselindustrie kan wel degelijk verbeteren als consumenten dat eisen", aldus nog Bert Dhondt.

 

Coca-Cola en AB Foods

Met zijn aankondiging treedt PepsiCo in de voetsporen van grote concurrent Coca Cola, die in november 2013 al toezeggingen deed. Ook Associated British Foods (ABF) kondigde onlangs nieuw beleid af waarin zij het principe van geïnformeerde en in vrijheid gegeven toestemming (FPIC) onderschrijft. Hierdoor worden de landrechten van lokale gemeenschappen beter beschermd.

 

"We verwelkomen de stappen die PepsiCo nu heeft gezet. We gaan nauwlettend volgen hoe de toezeggingen van PepsiCo in praktijk worden gebracht. En wij blijven ons, samen met lokale partners, inzetten voor goede oplossingen voor de gemeenschappen in bijvoorbeeld Brazilië en Cambodja, die nog steeds vechten voor toegang tot hun land", besluit Bert Dhondt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.