Pernod Ricard versterkt e-commerce met The Whisky Exchange

Shutterstock.com

De Franse drankengroep Pernod Ricard heeft de overname aangekondigd van The Whisky Exchange, de leidende online detailhandelaar in gedistilleerde dranken.

 

Andere consumentengewoonten

Het op één na grootste wijn- en sterkedrankenbedrijf ter wereld, Pernod Ricard, heeft aangekondigd dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van The Whisky Exchange, de grootste online retailer van gedistilleerde dranken. Het bedrag van de overname werd niet bekendgemaakt.
 

Met de overname speelt het Franse bedrijf in op de gewijzigde consumentengewoonten, waarbij steeds meer online wordt gekocht. “Deze overname past in de consumentgerichte strategie van Pernod Ricard om tegemoet te komen aan nieuwe behoeften en verwachtingen van de consument, in een context van solide groei van de e-commerce en sterke vraag naar premiumisering”, luidt het in een communiqué.
 

Klein maar snel groeiend

Niet dat Pernod Ricard nu pas het internet ontdekt. De groep had al een digitaal aanbod, met webshops als Bodeboca en Drinks&Go. Het segment is nog erg klein binnen de totale groep, goed voor een omzetbijdrage van zowat 5 procent, maar groeit erg snel. Vorig jaar was er een groeispurt van liefst 63 procent, meldt De Tijd.
 

The Whisky Exchange werd in 1999 opgericht door de broers Sukhinder en Rajbir Singh en groeide uit tot de grootste online verkoper van premium whisky's en sterke dranken. Naast een bekroonde webshop bezit de retailer tevens drie fysieke winkels in het centrum van Londen. De catalogus van het bedrijf telt circa 10.000 producten, waaronder ruim 4.000 whisky’s, 800 cognacs, 700 rums, 600 gins, 400 tequilas en 400 champagnes.
 

De overname is enigszins verrassend, want tot niet zo lang geleden beweerden de gebroeders Singh nog categoriek dat ze hun familiebedrijf nooit van de hand zouden doen.