Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid
Shutterstock

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

“Wanhopig en boos”

Bij de bekendmaking van de fusie van Ahold en Delhaize eiste de Belgische Mededingingsautoriteit dat er acht winkels van de hand zouden worden gedaan, waaronder die op de Groenplaats. De zeven andere winkels zijn ondertussen al verkocht, maar het dossier in Antwerpen blijft aanslepen en dat heeft zijn weerslag op het personeel.

 

“De mensen daar worden stilaan wanhopig en zijn boos”, zegt BBTK-secretaris Erik Dirkx tegen Gazet van Antwerpen. “Zij weten niet waaraan of waaraf. Voor de vakantie zei de nationale directie een doorbraak te verwachten voor de zomer. Sindsdien volgde er niets meer. Het wordt dus al minstens september.”

 

De winkel had tot voor kort een zestigtal vaste werknemers in dienst. Daarvan zijn er al een tiental vertrokken en van de rest is de helft ziek of gewoon afwezig. Er zijn in de winkel, die al aan zijn achtste manager in vijf jaar zit, dan ook heel wat interim-medewerkers aan de slag.

 

Langlopend contract

Het probleem voor de verkoop zou draaien rond de hoge huur en het langlopende contract dat Albert Heijn er heeft lopen. “Er moet dus sowieso een nieuwe supermarkt komen, al zouden de bewoners van de appartementen erboven dat liever niet meer hebben.” Daarnaast moet de nieuwe eigenaar al het personeel overnemen tegen dezelfde voorwaarden.

 

Ahold Delhaize zou ondertussen werken aan een oplossing met de Belgische Mededingingsautoriteit, waarbij mogelijk de fusievoorwaarden gewijzigd worden. Zolang de fusie niet officieel afgerond is, moet Ahold Delhaize in België blijven werken met twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top