Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid | RetailDetail

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid
Shutterstock

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

“Wanhopig en boos”

Bij de bekendmaking van de fusie van Ahold en Delhaize eiste de Belgische Mededingingsautoriteit dat er acht winkels van de hand zouden worden gedaan, waaronder die op de Groenplaats. De zeven andere winkels zijn ondertussen al verkocht, maar het dossier in Antwerpen blijft aanslepen en dat heeft zijn weerslag op het personeel.

 

“De mensen daar worden stilaan wanhopig en zijn boos”, zegt BBTK-secretaris Erik Dirkx tegen Gazet van Antwerpen. “Zij weten niet waaraan of waaraf. Voor de vakantie zei de nationale directie een doorbraak te verwachten voor de zomer. Sindsdien volgde er niets meer. Het wordt dus al minstens september.”

 

De winkel had tot voor kort een zestigtal vaste werknemers in dienst. Daarvan zijn er al een tiental vertrokken en van de rest is de helft ziek of gewoon afwezig. Er zijn in de winkel, die al aan zijn achtste manager in vijf jaar zit, dan ook heel wat interim-medewerkers aan de slag.

 

Langlopend contract

Het probleem voor de verkoop zou draaien rond de hoge huur en het langlopende contract dat Albert Heijn er heeft lopen. “Er moet dus sowieso een nieuwe supermarkt komen, al zouden de bewoners van de appartementen erboven dat liever niet meer hebben.” Daarnaast moet de nieuwe eigenaar al het personeel overnemen tegen dezelfde voorwaarden.

 

Ahold Delhaize zou ondertussen werken aan een oplossing met de Belgische Mededingingsautoriteit, waarbij mogelijk de fusievoorwaarden gewijzigd worden. Zolang de fusie niet officieel afgerond is, moet Ahold Delhaize in België blijven werken met twee aparte directiecomités met elk een eigen commercieel beleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.