Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Het personeel van de distributiecentra van C1000 en Jumbo voert actie om de gesprekken over een sociaal plan onder druk te zetten. De actie is het gevolg van de overname van C1000 door Jumbo.

'We krijgen gebakken lucht'

Daardoor worden onder meer de distributiecentra deels in elkaar geschoven. Het personeel wil een baangarantie en een vergoeding voor bijscholing of opleiding, als die noodzakelijk is. Daarnaast moet er een regeling komen in het geval personeel wel gedwongen wordt ontslagen.

 

"Wij vragen geen gouden bergen, maar doodnormale zaken. De reorganisatie heeft grote gevolgen voor velen van ons. Wat Jumbo ons tot nu toe biedt, lijkt heel wat, maar is feitelijk gebakken lucht", zegt medewerker Freddy Kappen. Volgens hem moet er nog veel gebeuren: "Wij willen concrete afspraken over opleidingen, het nieuwe werken, een sterk mobiliteitsplan en een normale vergoeding bij een gedwongen ontslag."

 

Potentieel ontslag voor veel werknemers

In april werd een reorganisatie van de distributiecentra aangekondigd. Dat betekent voor werknemers potentieel ontslag, een nieuwe werkgever of een nieuwe werklocatie. Dat laatste kan leiden tot lange reistijden. Sindsdien praten Jumbo en de vakbonden over de voorwaarden van de reorganisatie.



Binnen de Nederlandse supermarktsector hebben de vakbonden alleen in de distributiecentra een redelijk sterke positie. De afgelopen jaren kreeg onder meer Albert Heijn verschillende keren te maken met acties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top