Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Het personeel van de distributiecentra van C1000 en Jumbo voert actie om de gesprekken over een sociaal plan onder druk te zetten. De actie is het gevolg van de overname van C1000 door Jumbo.

'We krijgen gebakken lucht'

Daardoor worden onder meer de distributiecentra deels in elkaar geschoven. Het personeel wil een baangarantie en een vergoeding voor bijscholing of opleiding, als die noodzakelijk is. Daarnaast moet er een regeling komen in het geval personeel wel gedwongen wordt ontslagen.

 

"Wij vragen geen gouden bergen, maar doodnormale zaken. De reorganisatie heeft grote gevolgen voor velen van ons. Wat Jumbo ons tot nu toe biedt, lijkt heel wat, maar is feitelijk gebakken lucht", zegt medewerker Freddy Kappen. Volgens hem moet er nog veel gebeuren: "Wij willen concrete afspraken over opleidingen, het nieuwe werken, een sterk mobiliteitsplan en een normale vergoeding bij een gedwongen ontslag."

 

Potentieel ontslag voor veel werknemers

In april werd een reorganisatie van de distributiecentra aangekondigd. Dat betekent voor werknemers potentieel ontslag, een nieuwe werkgever of een nieuwe werklocatie. Dat laatste kan leiden tot lange reistijden. Sindsdien praten Jumbo en de vakbonden over de voorwaarden van de reorganisatie.



Binnen de Nederlandse supermarktsector hebben de vakbonden alleen in de distributiecentra een redelijk sterke positie. De afgelopen jaren kreeg onder meer Albert Heijn verschillende keren te maken met acties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top