Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie | RetailDetail

Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Het personeel van de distributiecentra van C1000 en Jumbo voert actie om de gesprekken over een sociaal plan onder druk te zetten. De actie is het gevolg van de overname van C1000 door Jumbo.

'We krijgen gebakken lucht'

Daardoor worden onder meer de distributiecentra deels in elkaar geschoven. Het personeel wil een baangarantie en een vergoeding voor bijscholing of opleiding, als die noodzakelijk is. Daarnaast moet er een regeling komen in het geval personeel wel gedwongen wordt ontslagen.

 

"Wij vragen geen gouden bergen, maar doodnormale zaken. De reorganisatie heeft grote gevolgen voor velen van ons. Wat Jumbo ons tot nu toe biedt, lijkt heel wat, maar is feitelijk gebakken lucht", zegt medewerker Freddy Kappen. Volgens hem moet er nog veel gebeuren: "Wij willen concrete afspraken over opleidingen, het nieuwe werken, een sterk mobiliteitsplan en een normale vergoeding bij een gedwongen ontslag."

 

Potentieel ontslag voor veel werknemers

In april werd een reorganisatie van de distributiecentra aangekondigd. Dat betekent voor werknemers potentieel ontslag, een nieuwe werkgever of een nieuwe werklocatie. Dat laatste kan leiden tot lange reistijden. Sindsdien praten Jumbo en de vakbonden over de voorwaarden van de reorganisatie.



Binnen de Nederlandse supermarktsector hebben de vakbonden alleen in de distributiecentra een redelijk sterke positie. De afgelopen jaren kreeg onder meer Albert Heijn verschillende keren te maken met acties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.