Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie | RetailDetail

Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Personeel distributiecentra Jumbo/C1000 voert actie

Het personeel van de distributiecentra van C1000 en Jumbo voert actie om de gesprekken over een sociaal plan onder druk te zetten. De actie is het gevolg van de overname van C1000 door Jumbo.

'We krijgen gebakken lucht'

Daardoor worden onder meer de distributiecentra deels in elkaar geschoven. Het personeel wil een baangarantie en een vergoeding voor bijscholing of opleiding, als die noodzakelijk is. Daarnaast moet er een regeling komen in het geval personeel wel gedwongen wordt ontslagen.

 

"Wij vragen geen gouden bergen, maar doodnormale zaken. De reorganisatie heeft grote gevolgen voor velen van ons. Wat Jumbo ons tot nu toe biedt, lijkt heel wat, maar is feitelijk gebakken lucht", zegt medewerker Freddy Kappen. Volgens hem moet er nog veel gebeuren: "Wij willen concrete afspraken over opleidingen, het nieuwe werken, een sterk mobiliteitsplan en een normale vergoeding bij een gedwongen ontslag."

 

Potentieel ontslag voor veel werknemers

In april werd een reorganisatie van de distributiecentra aangekondigd. Dat betekent voor werknemers potentieel ontslag, een nieuwe werkgever of een nieuwe werklocatie. Dat laatste kan leiden tot lange reistijden. Sindsdien praten Jumbo en de vakbonden over de voorwaarden van de reorganisatie.



Binnen de Nederlandse supermarktsector hebben de vakbonden alleen in de distributiecentra een redelijk sterke positie. De afgelopen jaren kreeg onder meer Albert Heijn verschillende keren te maken met acties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.